Kennis
Marketplaces zijn nog steeds hot. In de B2C-sector bestaan ze al twee decennia, met grote namen als Amazon, Bol, maar ook diverse retailers zoals Wehkamp.nl , Blokker, H&M en Fonq. Ook C2C-marketplaces bestaan al geruime tijd, denk aan platforms als Marktplaats/eBay, Etsy, Uber en Airbnb. In B2B-markten zijn de afgelopen jaren echter ook vele initiatieven gestart met hun eigen marketplaces in vele vormen, zoals Bidfood, Alibaba, ThomasNet en Amazon Business.
Wat maakt het opzetten van een marketplace aantrekkelijk, vaak naast een bestaande business? Wat zijn de verschillende vormen? En waar moet je aan denken als je overweegt een marketplace te lanceren? We spraken met Erik Jansen, Partner bij Squadra, en Marco de Vries, Squadra Associate, beide voor de Digital Commerce practice. In dit eerste deel richten we ons op de voordelen van het hebben van een eigen Marketplace en de strategische overwegingen. In deel 2 zullen we de verschillende vormen en inrichtingskeuzes bespreken. In deel 3 staan we stil bij veelvoorkomende valkuilen.
Erik: “Een online marketplace is niets anders dan een online ruimte waar kopers en verkopers samenkomen om transacties uit te voeren. De marketplace fungeert als tussenpersoon en vergemakkelijkt de uitwisseling van goederen, diensten of informatie tussen deze partijen.” Marco vult aan: “Het voornaamste voordeel van een marketplace is dat het een gecentraliseerde omgeving biedt waarbij een verkoper een groot aantal kopers kan bereiken, en kopers andersom toegang hebben tot een breed scala aan producten of diensten van verschillende verkopers.”
“Het opzetten van een eigen marketplace heeft voordelen voor je bedrijf, je klanten en je partners op 3 vlakken” begint Erik. “En wel: 1. een breder en dieper assortiment, 2. meer klantdata en 3. de mogelijkheid tot extra diensten.”
Marco: “Allereerst biedt een marketplace mogelijkheden voor een breder en dieper assortiment en daarmee een betere propositie voor je klanten. Immers, zij krijgen meer keuzemogelijkheden en het maakt ‘one stop shopping’ mogelijk. Voor jouw organisatie leidt dit tot hogere conversie en/of grotere orders.” Erik vervolgt: “En een breder assortiment kan je aantrekkelijk maken voor nieuwe klant(segmenten). Partners hebben dan toegang tot nieuwe klantsegmenten, breiden hun netwerk uit en verlagen hun Customer Acquisition Costs (CAC). Bovendien heb jij geen voorraad/prijsrisico of inkoopkosten en -kapitaalbeslag.”
“Als tweede voordeel noemden we meer klantdata”, gaat Erik door. “Meer klantbezoeken leiden tot een completer beeld van hun koop- en zoekgedrag. Voor de eigen organisatie maakt dit betere personalisatie en verbeteringen voor de customer journey mogelijk. Voor klanten betekent dit betere aanbiedingen, relevantere zoekresultaten, listerpagina’s en alternatieven.” Marco: “En ook voor partners is er meer inzicht in klanten en biedt het een benchmark met de eigen website en andere kanalen.”
“Als derde zien we vaak een mogelijkheid voor extra services en daarmee extra omzet", vervolgt Marco. “Denk aan productdata diensten, opslag, extra klantdata of betaalde posities op de website voor partners. Maar ook aan extra logistieke diensten voor klanten, zoals sneller bezorgen of kleinere bezorgblokken." Erik vult aan: “Voor jouw organisatie betekenen extra services extra inkomsten, een betere benutting van je eigen fulfillment-systeem en lagere bezorgkosten per levering. Voor klanten leiden extra services tot minder facturen en minder bezorgingen. Ook worden de aankoopdata maar met één partij gedeeld, wat spam tegengaat en de privacy waarborgt. Voor partners kunnen extra services leiden tot lagere fulfilment-kosten en een betere service voor klanten.”
“Het opzetten van je eigen marketplace is inderdaad in de eerste plaats vooral een strategische overweging.” begint Erik. “De implementatie kost veel tijd en geld en vraagt continue managementaandacht, dus er moet een goede overweging zijn voor die investering. Er zijn twee strategische overwegingen om het avontuur van een eigen marketplace aan te gaan: 1. meer controle over je klantenbase en de keten en 2. het versterken van je merk en imago.”
Marco vult aan: “Met een eigen marketplace creëer je een betere klantervaring, meer grip op klantsegmenten en dus meer controle. Meer klantdata levert meer inzicht en biedt een kans om de customer experience langs de hele customer journey te verbeteren. Een betere propositie zorgt als gevolg voor meer terugkerende klanten en maakt het tegelijk moeilijker voor concurrenten om bij diezelfde klantgroep binnen te komen. Zodra je die positieve cirkel op gang krijgt, wordt je rol in de keten steeds groter.”
Erik: “De tweede strategische overweging is branding en innovatie. Het succesvol opzetten van een goede online marketplace voor klanten en partners is een grote uitdaging die leiderschap uitstraalt. Als je dit goed doet, bouwt het vertrouwen in jouw merk op en positioneert het jouw merk als marktleider. Daarnaast biedt een eigen marketplace mogelijkheden voor innovatie. Er zijn meer mogelijkheden om te experimenteren met nieuwe producten en diensten, waardoor je concurrentiepositie wordt versterkt en de klanttevredenheid stijgt. Het marketplace assortiment biedt klanten bijvoorbeeld makkelijk toegang tot kleine en onderscheidende producten en bijzondere longtail-producten.”
In deze blog hebben we, samen met Erik en Marco van Squadra E-commerce, de wereld van online marketplaces verkend. Van B2C tot B2B. We hebben de voordelen van je eigen online marketplace besproken, zoals het bieden van een breder assortiment, meer klantdata en het creëren van mogelijkheden voor extra services. We hebben ook de strategische overwegingen besproken, zoals het vergroten van controle over je klantenbestand en keten, en het versterken van je merk en imago.
In deel 2 van deze serie zullen we dieper ingaan op de verschillende soorten marketplaces en de keuzes bij het opzetten ervan. In deel 3 zullen we enkele veelvoorkomende valkuilen bespreken en tips bieden voor een succesvolle marketplace-implementatie. Of je nu een bestaand bedrijf hebt of een nieuw avontuur wilt beginnen, een eigen marketplace kan de deuren openen naar nieuwe kansen en groei. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen hoe een marketplace past binnen je bedrijfsstrategie en welke waarde het kan toevoegen aan zowel jouw organisatie als je klanten en partners. Blijf op de hoogte voor meer inzichten en tips in de volgende delen van deze serie ‘Start your own Marketplace’!