Kennis
Hoe borg ik een hoge kwaliteit van masterdata in mijn organisatie? Het antwoord op deze vraag is key voor elke data-gedreven organisatie. Een succesvolle MDM strategie vereist namelijk ook een gedegen uitvoering. In onze vorige blog zijn we ingegaan op het opzetten van een masterdata strategie. In deze blog gaan we in op data governance, het besturen en beheren van masterdata van hoge kwaliteit.
Tot slot zijn masterdata een moving target omdat klanten de lat steeds hoger leggen en marktpartijen als GS1 en Amazon continue in ontwikkeling zijn. De derde blog gaat daarom in op lean master data management (lean MDM).
Onder data governance verstaan we het hele raamwerk van processen en methoden om de datakwaliteit te waarborgen. Goede data governance omvat meerdere aspecten:
Succesvolle data governance beperkt zich dus niet alleen tot de data zelf. Het omvat een combinatie van mensen, afspraken, procedures en technologie. Hierbij spelen twee vragen een cruciale rol: hoe begin ik met data governance en welk organisatiemodel kies ik?
Commitment vanuit de directie en alle betrokken afdelingen is essentieel voor een succesvolle MDM strategie. De volgende stap is dat men bedrijfsbreed onderkent dat voor hoge datakwaliteit een goede beheersorganisatie vereist is. Hiervoor kan men (per data domein) antwoorden formuleren op de volgende vragen:
Succesvolle implementaties beginnen vaak klein, borgen het draagvlak en breiden stap voor stap uit. Stakeholders vanuit management en uitvoering worden van begin tot eind betrokken bij het opstellen van data governance. Nuttige tools hiervoor kunnen zijn:
Bedenk hierbij dat data governance geen eenmalig project is. Het is een continue, business-gedreven bedrijfsproces. De organisatie en de omgeving zijn steeds in beweging, dus succesvolle data governance zal zich steeds aanpassen aan veranderingen. Stap voor stap wordt dit geïntegreerd in het bedrijfs-DNA en groeit data governance naar volwassenheid. De samenwerking, zoals afgebeeld in onderstaand diagram, wordt steeds verder verfijnd.
Er zijn drie veelgebruikte modellen om data governance te organiseren:
Centraal
Het operationeel beheer is ondergebracht bij één specialistisch team, zoals de afdeling Databeheer of het PIM-Team. Dit model wordt vaak gebruikt in de retail en in kleinere organisaties.
Hybride
Het hybride model mengt elementen van het centrale en decentrale model. Waar mogelijk worden data centraal beheerd, waar nodig wordt dit gedelegeerd naar een andere afdeling. Een voorbeeld is een productiebedrijf met export naar veel verschillende landen. Centraal worden technische productdata beheerd, in de landenvestigingen wordt lokale commerciële content toegevoegd.
Decentraal
Afdelingen zijn zelf verantwoordelijk voor controle en verrijking van data binnen het eigen domein, zoals logistiek voor logistieke data, e-commerce voor online data en inkoop voor leveranciersdata. Dit model wordt vaak gebruikt als veel verschillende afdelingen betrokken zijn bij product-creatie proces, met name in de maakindustrie.
Onderstaand diagram geeft een vergelijking van de verschillende modellen.
Hoge datakwaliteit wordt geborgd door een goede data governance. Belangrijke factoren voor succesvolle data governance zijn: