Bij het kopen van producten is begrijpelijke en duidelijk productinformatie van groot belang om een goede aankoopbeslissing te nemen. Dat geldt voor zowel consumenten als zakelijke inkopers, maar verschillende klantgroepen hebben vaak andere informatiebehoeften. Daarnaast kunnen verschillende kanalen voor oriëntatie en aankoop een andere rol vervullen in hun klantreis. Bovendien hebben die kanalen verschillende (on)mogelijkheden voor het tonen van rich product content en digital assets. Dat maakt het managen van de uiteindelijke ervaring van potentiële kopers van het aanbod en specifieke plussen minnen van uw producten een complexe uitdaging.

Dit realtime managen van productinformatie, inclusief voorraad- en prijsinformatie, wordt ook wel PXM oftewel Product eXperience Management genoemd. Naast de verzamelde en verrijkte productinformatie is aanvullende data noodzakelijk, zoals prijs en beschikbaarheid, gebruikers (reviews) en aanvullende informatie over service en gebruik. Al die data wil je delen met een nog steeds groeiend aantal kanalen. Tegelijkertijd wil je content marketing- en promotionele campagnes naar die kanalen communiceren: de product data stroom en campagne en content stroom komen hier bij elkaar. Dit distribueren van product data en campagne assets naar al die kanalen noemen we syndicatie.

In B2B situaties speelt vaak dat product data ook nog eens direct gedeeld moet worden met klanten die hun eigen specifieke prijzen hebben. Voor data naar retail klanten speelt steeds vaker een koppeling met een datapool of-broker zoals GS1. In B2C of D2C is juist een koppeling met marketplaces, social media en uiteraard Google search en shopping nodig. Maar niet alle kanalen en klanten krijgen alle data. De keuze welke artikelen je deelt met welke kanalen wordt uiteraard ingegeven door de commerciële strategie van de organisatie en het beschikbare budget om die producten op betaalde kanalen te publiceren. Vaak zijn PIM/DAM- en MDM-oplossingen onvoldoende in staat om snel te koppelen met een grote verscheidenheid aan verkoopkanalen en wordt voor syndicatie aparte tooling gebruikt.

Naast snel kunnen koppelen met een breed scala aan kanalen, bieden sommige syndicatie-oplossingen ook modules om direct orders uit martketplaces te verwerken, optimalisatietools voor campgnes, connectoren met analytics oplossingen en verzamelen ze feedback vanuit de kanalen zoals rankings, reviews, out of stock en buy box informatie.

Squadra heeft de kennis en expertise in huis om u en uw team te ondersteunen in de keuze voor een passende syndicatie tool en de implementatie daarvan in de bestaande IT architectuur. We gebruiken daarvoor een vergelijkbare aanpak als voor de keuze van eCommerce platform of PIM oplossing, waarin we met uw team functionele en technische eisen uitwerken tot een Request for Proposal voor diverse vendoren van oplossingen.

Wil je meer weten over product experience management en syndicatie, lees dan ook ons artikel in het Shopping tommorow boek “Be the change”, dat in najaar 2022 uitkomt.