Wat normaal gesproken jaren geduurd zou hebben, heeft zich afgelopen jaar voltrokken in luttele maanden. Door de corona crisis is de digitalisering in een klap 7 jaar vooruit gesprongen, zo stelt McKinsey & Company. 

Mensen zijn noodgedwongen gewend geraakt aan alles vanuit huis te doen via digitale kanalen. Of dit nu thuis werken, boodschappen doen, fun shoppen, financiën of daten betreft. Bedrijven kunnen onmogelijk draaiende blijven zonder digitale infrastructuur voor thuiswerken en/of klant interactie inclusief betrouwbare online communicatiekanalen. 

En dat is precies wat wij ook merkten bij een groot deel van onze klanten. Daar waar bij het begin van de pandemie de eerste reactie door paniek en cost-cutting reflexen leek te worden gevormd, ging men al snel over tot de orde van de dag en op zoek naar kansen in het nieuwe normaal. We zijn dan ook gelukkig de corona tijd als bedrijf goed doorgekomen.

Hier om te blijven

De verwachting van velen, ook van McKinsey, is dat veel van de veranderingen ook op lange termijn zullen blijven bestaan. En dat hiervoor gerealiseerde snelle oplossingen blijvend van karakter zullen zijn. Logischerwijs zal er een steeds groter deel van beschikbare bedrijfsmiddelen geïnvesteerd worden in de inzet van geavanceerde bedrijfstechnologie in bedrijfsvoering en besluitvorming, digitale klantwerving, gegevensbeveiliging en het binden en boeien van “digitaal talent”. Crisis gerelateerde veranderingen maar met het oog op de lange termijn.

Digitale Ambities

Door de urgentie van Corona is besluitvorming snelheid en veranderkracht met een factor 40 toegenomen. Niemand kan meer zonder een goed geformuleerde en beklijvende digitale strategie met onderliggend data-fundament en vaardige ‘digitale’ leiders aan het roer van je organisatie.

Bij Squadra hadden we de pandemie niet nodig om de urgentie te zien van “de digitale reis” van onze klanten. Maar met al het slechte en verontrustende nieuws in de media over de toestand in de wereld zijn we wat blij met de door Mckinsey bevestigde ontwikkelingen. Betekent dat we met onze kennis en ons netwerk nog meer waarde kunnen toevoegen aan toekomstig succes van onze klanten of relaties . Of de kernvraag nu is “Waar sta ik in mijn digitale reis”? Of “Hoe ontwikkel ik mijn “digitaal” leiderschapsprofiel? Tot: Welke capabilities moet ik opbouwen”? Welke stakeholders moet ik hierin betrekken en waar ligt het eigenaarschap voor zaken? Wat moet ik qua data gerelateerde processen inrichten en welke tooling heb ik daarbij nodig? Hoe kan ik vroegtijdig gebruiken maken van nieuwe technologieën zoals Machine Learning, terwijl mijn systeemlandschap nog gevuld is met systemen die aan vervanging toe zijn? We denken graag mee en zien, positief als we zijn 2021 als het jaar van de kansen!!

In onze nieuwsbrief gaan we nader in op een aantal van deze aspecten. Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!