Aan het einde van 2020 heeft Jos Schreurs, partner bij Squadra, nog eens de balans opgemaakt en het onderstaande artikel opgesteld. Dit artikel was onderdeel van de nieuwsbrief, waar je je onderaan de pagina voor kan inschrijven!
17-12-2020 – geschreven door Jos Schreurs
In deze vreemde tijd, waarin COVID-19 ons nog steeds in zijn greep houdt, is duidelijk wordt dat de digitalisering een onlosmakelijk onderdeel van én noodzakelijkheid is geworden voor onze maatschappij. Digitale Transformatie staat logischerwijs in het top-3 lijstje van alle klanten die ik spreek, dat is dan ook niet zo verrassend. Wat wel verrassend is, is dat sommigen zich nog steeds beperken tot een digital-commerce strategie, waar andere de digitalisering bedrijfsbreed doorzetten en het ook als belangrijke succesfactor zien in de interactie en samenwerking met hun klanten en leveranciers.
Uit gesprekken die ik met klanten heb over de realisatie van hun digitale ambities, blijkt dat veel van de uitdagingen terug ter herleiden zijn naar ‘gedoe met data’. Of dat nu gaat om de compleetheid en correctheid van product data op hun website, de uitdagingen om de over afdelingen en systemen versnipperd klant data samen te voegen tot een integraal klantbeeld, of om te komen tot verbeterde analytics ten behoeve van omzet en spend-analyses en rationalisering van het leverancier bestand. De D in de naam van CDO staat niet alleen voor “Digital” maar daarmee ook voor “Data”, de brandstof voor de digitaliseringsmotor.
Het data-fundament is vaak ontoereikend voor digitale ambities
Uit onze quick scans en assessments blijkt dat het data-fundament bij veel organisaties echter vaak maar matig op orde is. “Data werd bij ons steeds als iets van IT gezien, moeilijk, complex en best technisch en bovendien opgesloten in systemen en databases die door IT beheerd worden. We realiseren ons echter dat het gedoe met data niet langer een IT verantwoordelijkheid is en dat we als business de verantwoordelijkheid voor data moeten nemen. Net zoals we dat 10 jaar geleden ook voor eCommerce hebben gedaan. Een jaar geleden zijn we gestart met een team van data engineers en data scientists, een goede stap vooruit. Hierdoor worden we echter ook met de neus op de feiten gedrukt: de data is vaak niet betrouwbaar en vraagt daarom om vele bewerkingsslagen. Met als gevolg dat deze mensen maar 20% van hun tijd met het echte analytische werk bezig kunnen zijn. Onze data fundament blijkt op nogal wat plaatsen nog zeker niet op orde”.
Hoe dan?
Het klinkt zo mooi als in een adviesrapport of een strategie plan staat dat digitalisering en data analytics belangrijke componenten zijn voor toekomstig succes. De kernvraag is echter “hoe dan?” Waar begin je nu zo digitale reis? Welke capabilities moet ik opbouwen? Welke stakeholders moet ik hierin betrekken en waar ligt het eigenaarschap voor zaken? Wat moet ik qua data gerelateerde processen inrichten en welke tooling heb ik daarbij nodig? Hoe kan ik vroegtijdig gebruiken maken van nieuwe technologieën zoals Machine Learning, terwijl mijn systeemlandschap nog gevuld is met systemen die aan vervanging toe zijn?
In onze nieuwsbrief gaan we nader in op een aantal van deze aspecten. Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!