De moderne ondernemer heeft vaak als doel om datagedreven te werken, sterker nog; onderzoek van NewVantage Partners (2022) toont aan dat ruim 75% van de onderzochte organisaties een Chief Data of Analytics Officer heeft aangesteld, dit in tegenstelling tot een geringe 27% die aangeeft daadwerkelijk datagedreven te zijn. Datagedreven te werk gaan steekt dus klaarblijkelijk gecompliceerder in elkaar dan het lukraak aanstellen van een nieuwe collega met een data-speld op de das. Mark Dumay, Partner van Squadra Analytics hoopt bedrijven te helpen met de – vaak lastige – eerste stappen. “Er zijn misschien wel honderden verschillende Analytics-toepassingen, voor bedrijven blijkt het echter vaak lastig om de juiste toepassingen te kiezen op basis van hun bedrijfsdoelstellingen en deze vervolgens succesvol te implementeren”.
Als we even terugspoelen zien we dat Mark zijn expertise vooral voortvloeit uit een bewezen trackrecord dat bestaat uit een combinatie van indrukwekkende ervaring in de energiesector, telecom en groothandel – naast de nodige technische kennis. Tot op de dag van vandaag houdt Mark zich nog steeds regelmatig bezig met de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en data. “Ik vind de ontwikkelingen in software heel interessant en vooral inspirerend als ik kijk naar de manier waarop je deze ontwikkelingen kunt toepassen binnen Analytics. Zo maken bijvoorbeeld tools voor het transformeren van data steeds meer gebruik van principes uit moderne softwareontwikkeling, zoals automatisch testen en het actueel houden van documentatie.”
Waarom Mark ervoor koos om partner te worden bij Squadra had vooral te maken met de cellentheorie die zo sterk verankerd is in het Squadra DNA. “Via mijn netwerk ben ik in eerste instantie in contact gekomen met Tjibbe van der Zeeuw (Matching & Search). Tijdens mijn eerste bezoek aan het kantoor in Leerdam maakte ik kennis met de rest van de partners en werd ik aan het denken gezet over de cellenfilosofie, die vrijwel synoniem is aan Squadra.” Het werd al snel duidelijk hoe Mark zijn achtergrond in Analytics een versterking zou zijn voor de klanten van Squadra, en al snel stond hij aan de vooravond van het ontstaan van een Squadra Analytics unit.
Als je Mark vraagt over de rol van Squadra Analytics springt zijn vastberadenheid om bedrijven te helpen waarde te halen uit hun data er meteen uit. “Ik zie Analytics als een wereld met verschillende aspecten en facetten. Als je organisaties ziet als een waardeketen, dan is analytics een ondersteunende activiteit die het primaire proces verbetert. Aan de linkerkant van deze activiteit zie je data als input, als output is het heel simpel – de waarde die de toepassing van data oplevert voor het bedrijf en haar klanten. Kortom, je moet kunnen uitleggen in welke mate analytics bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen en dat je vervolgens de stap zet om dit te realiseren met de data die je als bedrijf tot je beschikking hebt.”.
Elke unit begint natuurlijk ergens met het zetten van de eerste stappen in het helpen van bedrijven. Zo ook de Analytics unit, die zich onder leiding van Mark in het begin zal gaan focussen op de Retail sector. “Squadra is van oudsher heel goed in het helpen van bedrijven in de retailketen. Je ziet hierbij hoe groot de rol is die productdata speelt voor deze bedrijven om goed te functioneren. Omdat we in de loop der jaren zulke goede ervaringen hebben opgedaan bij deze bedrijven, zal Analytics zich in het begin dan ook focussen op deze sector.” Aldus Mark over zijn richting en visie voor de groei en ontwikkeling van Squadra Analytics.
Op praktisch gebied zijn er een aantal uitdagingen die Mark terug ziet komen bij bedrijven die moeite hebben om hun Analytics-strategie van de grond te laten komen. Zelf is Mark druk bezig met het schrijven van een artikel over deze uitdagingen, maar tijdens dit interview licht hij alvast een tipje van de sluier op. “Ik zie dat veel bedrijven het moeilijk vinden om Analytics te laten aansluiten op hun bedrijfsvoering. Bedrijven zien het vaak als iets dat je moet doen, maar niet als iets waar je geld mee kunt verdienen. De truc is dan ook een shift in mindset en om te zoeken naar mogelijkheden binnen je bedrijf waarmee Analytics ook monetair iets kan toevoegen.” Voor de rest van Mark zijn tips zul je nog even geduld moeten hebben, houd vooral onze kanalen in de gaten om als eerste te lezen welke obstakels bedrijven nog meer ondervinden tijdens het tot implementeren van hun Analytics-strategie, en hoe jij hier deze uitdagingen kunt overkomen.