Kennis
Sinds Google haar AI Overviews introduceerde, melden websites een daling van 22% in organisch zoekverkeer ten opzichte van een jaar eerder. Wanneer jouw webshop niet goed leesbaar is voor AI-systemen, worden je producten mogelijk helemaal niet getoond aan potentiële klanten. Het is dus cruciaal om je data AI-proof te maken én traditionele SEO-richtlijnen te blijven volgen.
Snel naar:
De AI Overviews van Google, eerder bekend als Search Generative Experience (SGE), tonen korte samenvattingen bovenaan je zoekresultaten. Deze AI-antwoorden zijn gebaseerd op meerdere bronnen, waardoor gebruikers vaak geen externe website meer hoeven te bezoeken.
Hoewel de bronnen hier ook bij worden vermeld, leidt dit vaak tot minder zichtbaarheid voor standaard zoekresultaten, zelfs voor pagina’s met een hoge ranking. Google benadrukt daarom het belang van actuele, goed gestructureerde content met heldere metadata om meegenomen te worden in deze AI-gedreven zoekresultaten.
OpenAI’s ChatGPT toont nu ook shoppingsuggesties direct in de chat. Gebruikers krijgen gepersonaliseerde productaanbevelingen met prijzen, afbeeldingen en links naar verkopers. Deze zijn niet gesponsord, maar geselecteerd op basis van metadata en relevantie.
Om hier zichtbaar te zijn, moet jouw productdata volledig en duidelijk zijn. Onvolledige data kan zorgen voor fouten of uitsluiting. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor rijke, natuurlijke beschrijvingen en gestructureerde specificaties zodat jouw producten accuraat en aantrekkelijk kunnen worden gepresenteerd.
AI-zoekopdrachten zorgen voor een toename in “zero-click searches”, waarbij gebruikers geen externe sites meer bezoeken. Sommige sites zagen hun organisch verkeer tot wel 30% dalen sinds de introductie van AI Overviews.
Bovendien overlappen Google en ChatGPT’s productresultaten amper, slechts 8 tot 12%. Een goede SEO-ranking betekent dus niet automatisch dat je ook succes hebt in AI-search. Daarom is het cruciaal om gestructureerde, door AI leesbare productinformatie te hebben.
Hoewel SEO belangrijk blijft, vraagt de opkomst van AI om nieuwe strategieën. Content moet helder, gestructureerd en geschreven zijn in natuurlijke taal. Klassieke SEO-signalen zoals zoekwoorden en backlinks zijn minder doorslaggevend in deze zoekresultaten.
Dit is wat je nodig hebt voor succes in AI-search:
Door hierop te focussen verbeter je je vindbaarheid in AI-tools én blijf je SEO-technisch sterk.
Een simpele productbeschrijving is niet meer voldoende. Om op te vallen in AI-zoekresultaten moet je productdata volledig, correct en geoptimaliseerd zijn.
Ten eerste betekent dit dat je productdata correct en op een logische manier geclassificeerd moet zijn, zodat tools zoals Google’s AI Overviews jouw producten correct kunnen presenteren. Daarnaast is het slim om je data te verrijken en zo ontbrekende details in te vullen, inconsistenties te verhelpen en zo een accuraat beeld te geven. Deze verrijkte data is de basis voor het creëren van aantrekkelijke productbeschrijvingen.
Je kunt deze data gebruiken om unieke, SEO-geoptimaliseerde en AI-vriendelijke productomschrijvingen te creëren die aansluiten bij jouw merktoon en afgestemd zijn op verschillende markten en talen. Hierdoor vergroot je de kans dat AI-tools jouw producten effectief presenteren en ze überhaupt in AI-gedreven zoekresultaten zullen verschijnen.
Dit is precies waar Squadra je mee kan helpen: Onze PowerSuite.ai tools bieden dé oplossingen om je productdata te verbeteren en de vindbaarheid en conversieratio’s van je e-commerce te verhogen.
Door de hulp van Squadra is jouw productdata helemaal voorbereid op AI-gedreven zoek- en winkelervaringen, en blijf je concurrerend in deze snel veranderende wereld.
Wil je jouw webshop future-proof maken?
Ontdek hoe Squadra je zichtbaarheid kan vergroten en meer verkeer kan genereren.
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!