De ShoppingTomorrow PIM & AI Agents bluepaper is uit! Ontdek de kracht van AI Agents binnen Product Informatie Management. Dit jaar was het thema ‘PIM & AI-agents: slimmer databeheer, unieke klantbeleving’. Samen onderzochten we hoe een solide datafundament, gecombineerd met AI Agents, kan leiden tot efficiëntere PIM-processen en betere, persoonlijke klantervaringen in e-commerce.
De expertgroep “PIM & AI agents: slimmer databeheer, unieke klantbeleving”, met Squadra als voorzitter en Woodwing en ConnectingTheDots als hosts, onderzocht dit jaar hoe AI Agents PIM-processen slimmer, sneller en schaalbaarder maken.
AI-agents worden niet alleen binnen PIM toegepast, maar door de hele dataketen heen. Van leverancier en producent tot eindgebruiker, zowel online als offline. Denk aan automatische datavalidatie en -verrijking, gepersonaliseerde content en AI-gestuurde interacties. Met de juiste inzet van AI groeit PIM uit tot de motor achter unieke klantbelevingen.
De bluepaper biedt inzichten en praktische voorbeelden waarmee e-commercebedrijven hun productdata kunnen omzetten in schaalbare, gepersonaliseerde en toekomstbestendige klantervaringen.
Download de PIM & AI Agents bluepaper!
Benieuwd naar de inzichten van deze expertgroep en welke praktische AI Agents toepassingen jij kan gebruiken voor jouw organisatie? De bluepaper is vanaf nu te downloaden via onderstaand formulier:.
Belangrijkste take-aways:
Succesvolle AI-agents bouw je met solide processen. AI-agents zijn slimme assistenten, die alleen goed werken als ze zijn ingebed in robuuste processen. Ze zijn ondersteunend en niet leidend: AI-agents maken het werk makkelijker, maar ze lossen geen fundamentele tekortkomingen in de organisatie op.
Succesvolle AI-agents bouw je op een sterk datafundament. AI-agents helpen om het datafundament te versterken, mits de kennis daarvan in de organisatie geborgd is. Zo kunnen AI-agents data opschonen, taxonomieën verbeteren en routinewerk zoals data-entry, beschrijvingen en kwaliteitscontroles automatiseren.
De impact van AI-agents op organisaties is groot. AI-agents nemen routinematige werkzaamheden over van de data-afdeling. Hierdoor kunnen de data-eigenaren hun verantwoordelijkheid nemen. De data-afdeling zal zich in haar nieuwe rol vooral richten op het borgen van kennis en het uitzoeken van complexe datakwesties. Het wordt de controlekamer voor alle datathema’s.
AI-agents moet je iteratief opschalen. Start klein, meet de impact en versnel met onderscheidende data. Houd daarbij focus op de voordelen – waarom doen we het? – en verbeter continu. Niets doen is geen optie, dan verlies je de markt.