Kennis
Digitaal zaken doen wordt steeds belangrijker. Dus ook digitaal productinformatie uitwisselen. Het gebruik van de standaarden heeft veel raakvlakken met het vak van Product Informatie Management. Jeroen van der Host van Stichting Ketenstandaard Bouw en Techniek en Jos Schreurs van Squadra bundelden dan ook de krachten. In vier online sessies komen alle ins en outs aan de orde rondom de ETIM standaard en rondom het traject van het implementeren van een Product Informatie Management en een ondersteunend PIM-systeem.
De training is niet langer meer beschikbaar. Squadra biedt nu een ‘PIM in a day’ training die kan worden aangepast naar behoefte.
Squadra ondersteunt als echte kennisorganisatie, retail bedrijven, groothandelsorganisaties en fabrikanten bij hun digitale transformatie. “We zien vanuit de praktijk de behoefte en noodzaak om partijen in de keten beter te laten samenwerken door het gebruik van standaarden”, licht Jos verder toe. “Een van de grootste problemen is dat verschillende spelers in de markt bij informatie-uitwisseling niet dezelfde data-taal spreken. Daarnaast is PIM het data fundament voor e-commerce en e-business”.
Deze training is vooral bedoeld voor mensen die werken in de bouw-en installatiesector en die meer willen weten over hoe zij product informatie management goed kunnen gaan toepassen in hun organisatie. “Of partijen die door klanten gevraagd worden om bijvoorbeeld productdata geclassificeerd volgens de ETIM standaard aan te leveren”, geeft Jeroen aan. “Ondernemers die willen weten wat daar allemaal precies bij komt kijken. Waar te beginnen en hoe te organiseren. Interessant dus voor de senior managers bij fabrikanten en groothandels die verantwoordelijk zijn voor de inrichting en het borgen van PIM. En het in eigen huis beter op de agenda willen krijgen.”
In de workshops staan Ketenstandaard en Squadra ook stil bij de standaarden voor specifieke marktsegmenten. Wat voor soort systemen zijn er al? Welke interne organisatie heb je nodig, hoe kun je je product data processen slim inrichten en welke afspraken moet je onderling maken. “Een brede aanpak dus”, gaat Jeroen verder. “Met zeker ook aandacht voor efficiency, reductie van faalkosten en het uniform en taalonafhankelijk productdatabeheer door het gebruik van ETIM en ETIM MC.”
Het vak Product Informatie Management is volgens Jeroen sowieso vaak onderbelicht in de markt. “Er is heel veel technologie te koop, maar daarmee moet je ook leren omgaan. Iedere aangeschaft systeem zal ook moeten worden gevuld. Hoe ga je dat doen? En hoe ga je bijvoorbeeld om met change-management van data? Bepaalt de logistieke afdeling welk specifiek productonderdeel leverbaar blijft? Of is dat R&D, de productmanager, of misschien Marketing & Communication. De PIM manager zit daar precies middenin. Dat deel van de procesorganisatie is dan ook zeer belangrijk.”
Aan de hand van businesscases diepen de heren het nog verder uit. “Als je gaat kwantificeren naar getallen”, verheldert Jos, “spreek je ook direct de taal van de directie. En aan de hand van deze cases kan iedereen met een juiste set van vragen dit direct projecteren op de eigen situatie. Voor de 1e sessie is geen voorbereiding nodig, maar er gaan wel enkele vervolgopdrachten mee naar huis. Door de directe link naar de praktijk halen deelnemers het maximale uit de sessies. Een cursus vol met functionele tips, een waarschuwing voor mogelijke valkuilen en na afloop een certificaat van bekwaamheid.”