Kennis
Bent u op zoek naar het juiste PIM systeem voor uw organisatie? Het belang van goede product data in een steeds digitaler wordende wereld wordt steeds groter. En hoewel naast een goed passend PIM systeem je tegenwoordig ook niet zonder passende data structuren, processen en mensen kan, blijft een fit-for-purpose PIM systeem een belangrijke randvoorwaarde voor organisaties om de productdata processen op een efficiënte manier in te kunnen richten, de data omnichannel te ontsluiten en zo de maximale waarde uit hun data te halen.
Echter, met honderden PIM systemen op de internationale markt kan het lastig zijn om het juiste systeem te vinden dat voldoet aan uw specifieke behoeften. Zeker ook als partijen hun systemen omdopen to PxM of MultiDomein MDM systeem. Partijen zoals Gartner , Forrester , en Ventana vergelijken een beperkt aantal PIM systemen in algemene zin[^1], maar wij weten uit ervaring dat elke klant specifieke karakteristieke en unieke behoeften heeft. Om die reden is maatwerk vereist en is Squadra de enige organisatie in Nederland die onafhankelijke adviezen kan geven bij de selectie van het juiste PIM systeem. Hierbij hanteren we onze longlist van ongeveer 20 meest gebruikte PIM systemen in de Benelux waaronder Akeneo , Connectingthedots , ContentServ , IBM InfoSphere , Informatica Product360 , InRiver , Perfion , PimCore , SAP Commerce Cloud (Hybris PCM) , Salsify , SRC , Stibo STEP , Syndigo (heeft Riversand overgenomen), Tibco , en Viamedici
[^1]: Gartner is helaas gestopt met het Magic Quadrant voor PIM systemen en heeft nu alleen nog een Magic Quadrant voor MDM-oplossingen. PIM en MDM oplossingen zijn echter zeer beperkt vergelijkbaar.
Al 10+ jaar creeren wij samen met onze klanten Request-for-Proposals (RFPs) voor PIM en MDM systemen. Door deze ervaring hebben wij een unieke checklist met meer dan 400 potentiële requirements ontwikkeld die alle belangrijke aspecten behandeld. Hierbij komen naast eisen en wensen met betrekking tot functionaliteit en data structuren ook architectuur en technologie als ook vragen over de software leverancier en de technische implementatie partner aan bod.
Deze checklist helpt niet alleen om op een zeer efficiënte manier een volledig beeld te krijgen bij jouw eigen requirements, maar zorgt ook dat de verschillende afdelingen een gemeenschappelijk beeld krijgen van een PIM systeem en wat er nu wel en niet in de scope van een PIM systeem zit, een belangrijke randvoorwaarde voor een succesvolle implementatie. Deze unieke Squadra aanpak hebben wij inmiddels al 40+ keer succesvol toegepast, waardoor we al enige jaren marktleider in de Benelux zijn op dit gebied.
De volgende afbeelding vormt een impressie van de functionele requirements checklist. Voor elk onderdeel van een PIM selectie traject hebben wij tientallen vragen om tot het best passende systeem te komen.
Met onze complete PIM toolkit hebben wij een bewezen aanpak ontwikkeld, waardoor in gemiddeld 8 weken het juiste systeem gekozen kan worden.
Zie hieronder wat er in onze toolkit wordt opgenomen:
Nu zult u zich afvragen, hoe zit het nu met de kosten. Van klanten horen wij terug dat dit reuze meevalt. Helemaal als u de wetenschap heeft dat Squadra u ondersteunt in de prijsonderhandelingen en wij, na zoveel jaren actief te zijn in dit domein, de bandbreedtes van de meeste PIM leveranciers kennen. U begrijpt het al, de kosten verdient u dubbel en dwars terug!
Squadra hanteert deze succesvolle aanpak inmiddels niet alleen voor het begeleiden van de keuze voor een PIM systeem, Voor de selectie van een DAM, MDM (incl. Multi-domain), CRM, eCommerce platform en Pricing & Promotion tool hanteren wij eenzelfde aanpak om klanten op effectieve wijze te helpen bij het maken van de juiste keuze.
Bent u op zoek naar het juiste PIM systeem of een van bovengenoemde andere systemen dat voldoet aan uw specifieke behoeften? Of wilt u graag meer weten over onze toolkit of checklist? Neem dan contact op met Squadra en wij helpen u graag verder.