Kennis
De mogelijkheden van Kunstmatige Intelligentie (AI) voor de e-commerce sector zijn grenzeloos. Met AI kunnen onder andere op maat gemaakte aanbiedingen, aanbevelingen via beeldherkenning en 24/7 klantenservice door middel van chatbots worden gerealiseerd. Tijd voor een gesprek met Guus van de Mond, oprichter van Squadra en, samen met Leon Gerritsen, deskundige van onze nieuwste e-learning ‘Introductie in AI voor e-commerce.’
“Ik denk van niet. De vooruitgangen op dit gebied zijn enorm snel. AI is feitelijk een nieuwe technologie die voortkomt uit de vierde industriële revolutie. Hoewel het aanvankelijk vooral door grote bedrijven zoals Amazon, Facebook en Google is omarmd, wordt het snel toegankelijk voor alle organisaties. We bevinden ons nu in een fase waarin AI taken van mensen kan overnemen die eerder niet door automatisering konden worden uitgevoerd. Dit stelt ook kleinere bedrijven in staat om efficiënter te werken, hun productiviteit te verhogen en hun omzet te laten groeien.
In feite maken de meeste van ons dagelijks al gebruik van AI zonder dat we het beseffen. Denk aan de momenten dat je een film selecteert of een product koopt op basis van persoonlijke aanbevelingen, of wanneer je een pakketje ontvangt de dag nadat je een bestelling hebt geplaatst. In al deze situaties komt AI en een algoritme in actie.”
“AI is in wezen een verzameling technieken. Soms ontstaat er wat verwarring door de verschillende termen die door elkaar worden gebruikt. AI omvat technieken die gericht zijn op het uitvoeren van taken die voorheen door mensen werden gedaan. Door middel van algoritmes is AI in bepaalde domeinen beter geschikt om deze taken uit te voeren dan mensen.
Voor het functioneren van AI is het wel essentieel om veel data tot je beschikking te hebben. Daarom wordt data science vaak beschouwd als de basis voor slimme technieken zoals AI en machine learning.”
“In de e-commerce zijn er verschillende manieren om AI toe te passen. In grote lijnen onderscheiden we vier technieken:
“Allereerst is het cruciaal dat je over een aanzienlijke hoeveelheid data beschikt. Houd niet alleen verkoopgegevens bij, maar ook waar op de website en in e-mails op wordt gezocht en geklikt. Op deze manier bouw je een persoonlijk profiel van je klant op. Zodra je deze data verzameld hebt, kun je algoritmes gebruiken om een gepersonaliseerd aanbod te creëren. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar op de markt.”
“Start met het analyseren van de verschillende fasen in de klantreis. Waar kan mijn organisatie de meeste toegevoegde waarde bieden en hoe kan ik profiteren van AI? Als je veel tijd kwijt bent aan klantenservice, overweeg dan om chatbots in te schakelen. Als de levering juist een bottleneck is, kijk dan hoe je je magazijn kunt optimaliseren.
Een snelle stap die je nu kunt zetten, is het laten genereren van automatische, unieke productbeschrijvingen met AI voor je webshop. Dit zorgt niet alleen voor tevreden klanten, maar helpt ook om hoger te scoren in zoekresultaten, wat leidt tot meer verkeer naar je site en een hogere conversie. Bij bedrijven als Action en BCC wordt dit al met veel succes toegepast.”
“De wereld verandert razendsnel. Je blijft achter als je niet goed op de hoogte bent. De e-learning is toegankelijk en niet te technisch, waardoor het voor iedereen goed te volgen is. Zelfs als je al je eerste stappen op het gebied van AI hebt gezet, vind ik het door de vele voorbeelden een must om deze e-learning te volgen zodat je bijblijft met de laatste ontwikkelingen.”
Wil je de e-learning volgen? Bezoek dan e-academy.org .