Kennis
Wanneer men spreekt over verandering, spreekt men over alle veranderingen binnen een organisatie, denk aan veranderingen binnen IT – of bedrijfsprocessen, mensen of data. Het menselijke aspect van verandering raakt aan de cultuur binnen een organisatie; de overtuigingen en acties. Het is mogelijk om richtlijnen voor deze verandering op te stellen en de belanghebbenden van de bedrijven de betekenis ervan te laten invullen. Echter, een verandering in cultuur omvat gedrag, en gedragsveranderingen staan bekend als aanzienlijk tijdrovender. Hoe groter de culturele kloof, des te meer tijd en moeite het zal kosten om de kloof te overbruggen.
Ongeacht welke veranderingen moeten worden doorgevoerd, blijft het essentieel om een specifiek proces of procedure te ontwikkelen om verandering succesvol te faciliteren. Het is van het grootste belang om verandering op een zodanige manier te definiëren dat de implementatie ervan binnen een organisatie input van verschillende medewerkers met zich meebrengt, zodat er een breed en duidelijk begrip van deze verandering ontstaat. Vaker wel dan niet lijkt men gevangen te zitten in hokjes. Roger Wegh, partner van Squadra, wijst erop dat denken in hokjes “leidt tot onvoldoende bewustzijn door de hele structuur van een bedrijf, waardoor de impact van verandering vaak wordt verwaarloosd of onderschat in verschillende afdelingen. Integraal denken en opereren is vereist om veranderingen succesvol door te voeren.”
Cultuur is gedrag en gedrag wordt beïnvloed door kennis. Gedragsverandering vereist een vaste koers, begeleiding die kennis vereist, een andere manier van denken, reageren en leiderschap. “Wanneer mensen zich niet houden aan wenselijk gedrag, is leiderschap cruciaal”, zegt Teije de Haan, Associate van Squadra. Teije stelt dat wanneer ongewenst gedrag niet wordt afgekeurd, verandering inherent wordt ondermijnd in zijn kern. Het is belangrijk dat de essentie van verandering duidelijk wordt gedefinieerd en herhaaldelijk wordt gecommuniceerd en toegelicht. Bovendien is het belangrijk dat managers en bestuursleden het goede voorbeeld geven.
Het is cruciaal dat overeengekomen beslissingen worden omarmd en uitgevoerd door zowel het management als de medewerkers. Roger wijst erop dat “organisaties vaak de neiging hebben om verandermanagement toe te wijzen aan de onderkant van de hiërarchische structuur van een bedrijf. Echter, dit deel van een bedrijf is niet altijd in staat of bereid om hun oude gewoonten op te geven. De reden is dat nieuwe doelen haaks staan op prestatienormen uit het verleden. Natuurlijk zou een bedrijf de hele organisatie willen betrekken bij het proces van verandermanagement, maar dit lijkt in sommige gevallen nogal complex. Onvermijdelijk kan het nodig zijn om een top-down benadering te hanteren die verandering met zijn onzichtbare hand faciliteert.” Mark Cartigny, Associate van Squadra, concludeert dat het onmogelijk is om abrupt oude gewoonten achter te laten, aan de andere kant moet het management zich ook houden aan hun eigen regels."
Wanneer een organisatie een nieuwe datastrategie uitstippelt die gedragsverandering met zich meebrengt, is het belangrijk om deze strategie zo duidelijk en beknopt mogelijk te maken. “Dit is vaak een uitdagende stap en een belangrijke factor in verandermanagement.”, zegt Roger. Vaak helpt het om te beginnen met een Proof-of-Concept (PoC). Het doel van zo’n PoC is om bedrijfsvoordelen te visualiseren, evenals het belang van data te benadrukken en te verwijzen naar het formuleren van een nieuwe datastrategie. Bovendien zorgt een PoC ervoor dat iedereen op een manier wordt betrokken die meerdere iteraties van cyclische verandering mogelijk maakt, waardoor betrokkenen ervaring opdoen en lessen kunnen delen. In deze gedachtegang volgt Squadra MDM vaak de filosofie van “klein beginnen, maar beknopt. Experimenteer met de dingen die goed gaan binnen een organisatie en leer van fouten uit het verleden voordat je de volgende stap zet.”
Om verandering met betrekking tot datamanagement succesvol door te voeren, is het belangrijk om de kennis en het begrip van data te vergroten. Dit geldt ook voor het topmanagement. Coaching van senior management kan hierbij helpen. Er moet een besef zijn dat er prioriteiten zijn die boven inkomsten uitstijgen, en in plaats daarvan is kwalitatieve data nodig om die inkomsten te genereren. Om dit punt verder duidelijk te maken, is het instellen van kwaliteitsrapporten een haalbare optie om meer consistente interactie met data mogelijk te maken. Op deze manier zullen mensen de werkelijke waarde van kwalitatieve data en de onschatbare rol ervan in het veiligstellen van goede bedrijfsresultaten realiseren.
Squadra ondersteunt regelmatig bedrijven bij het implementeren en opzetten van nieuwe datastrategieën. Onze experts beschikken daarom over de nodige vaardigheden en ervaring met betrekking tot cultuur en verandermanagement. Deze soort projecten streven er niet alleen naar om een oplossing te bieden, maar voeren een volledige en alomvattende aanpak van begin tot eind uit. “Cultuur en verandermanagement vallen niet onder technische vaardigheid. Het is geen raketwetenschap, maar het is de menselijke factor die ervoor zorgt dat alle systemen van de juiste data worden voorzien, zowel realtime als voor de nabije toekomst. Deze menselijke factor is essentieel om ervoor te zorgen dat verandermanagement enige kans van slagen heeft.”, bepaalt Teije.
Al met al zijn duidelijke betekenis en een collectieve aanpak uiteindelijk van groot belang. Om deze gewenste bestemming te bereiken, zijn integraal denken en opereren cruciaal. Het doel van verandering moet voor iedereen binnen een organisatie duidelijk zijn, en het is belangrijk dat er een collectieve behoefte is voor iedereen om zich aan de gewenste gedragsnormen en regels te houden. Bovendien is het belangrijk dat hiërarchische leiders in deze zaken het goede voorbeeld geven. Een veranderaanpak moet te allen tijde zo beknopt mogelijk zijn om verandering op een soepele en voordelige manier te faciliteren. We raden aan om klein te beginnen en op te schalen wanneer dat nodig is. PoC’s kunnen worden gebruikt om op te schalen in termen van data-kennis, vooral wanneer het onderwerp “data” herhaaldelijk onder de aandacht wordt gebracht. Tot slot blijft Squadra altijd bereid om een helpende hand te bieden en ervoor te zorgen dat ook jij verandering succesvol kunt doorvoeren!