Kennis
Afgelopen donderdag was de Kick-Off van de reeks van interactieve ETIM Kennissessies georganiseerd door Squadra en Ketenstandaard. Het doel van deze kennissessies is het delen van kennis, en het plan is om dit op regelmatige basis te doen om zo een community te vormen van partijen in de bouw- en installatiesector. Kyra Hubert-Blankenstein, manager Educatie en Events bij Ketenstandaard, modereerde deze eerste kennissessie waarin de sprekers de aanwezigen vertelde over de marktontwikkelingen en de relatie tot standaarden, zoals ETIM, en de uitdagingen rondom Product Informatie Management (PIM). De sessie was vooral bedoeld voor mensen die daadwerkelijk met data bezig zijn, ETIM data classificeren, of met PIM systemen werken. Dat is ook de reden dat deze sessies het meest interessant zijn voor fabrikanten, groothandels en retailers. Echter blijkt dat er ook behoefte is aan dergelijke kennis uitwisselingen bij software partijen. Vandaar dat er ook voor deze doelgroep binnenkort een aparte sessie georganiseerd zal worden.
Jeroen van der Holst, Manager ETIM bij Ketenstandaard, begon de sessie met een introductie over Ketenstandaard. Ketenstandaard Bouw en Techniek is de organisatie binnen de bouw en techniek sector die zich ten doelen heeft gesteld om doormiddel van beheer en ontwikkeling van standaarden, digitalisatie in de bouw en installatie keten te bevorderen. Jeroen stelde dat een standaard pas een standaard is als iedereen deze accepteert en deze dus breed gedragen wordt. Ketenstandaard probeert bij elke fase van het bouwproces, van initiatief tot sloop en hergebruik, ergens met een standaard het proces te bevorderen.
Jos Schreurs, medeoprichter en partner bij Squadra, nam het stokje over van Jeroen, en gaf ten eerste een korte introductie over Squadra. Squadra is een groep van zo’n 50 professionals verdeeld in aantal kennis georiënteerde units, waarvan twee zich richten op Master Data Management (MDM) en PIM. Squadra MDM is in feite de management consultancy tak, die andere bedrijven ondersteunen bij opstellen en uitvoeren van een PIM en MDM strategie, bij het kiezen van de juiste systemen, en bij de implementatie van deze systemen. MDM Factory zijn meer de ‘doeners’ en richten zich echt op het inrichten van de systemen, en dat doen ze voor een groot aantal verschillende PIM systemen.
Na de introductie van beide bedrijven was het tijd om dieper in te gaan op de marktontwikkelingen. Jos en Jeroen vertelde meer over een aantal veranderingen in de wereld, waarbij (product) data het fundament is van de ontwikkelingen.
Denk bij disruptieve bedrijven aan bijvoorbeeld Uber, Airbnb, of marktplaatsen zoals Amazon, Alibaba of Bol.com . Deze bedrijven en hun nieuwe business modellen en nieuwe technieken, zoals machine learning, veranderen de markt. Vanwege het feit dat deze bedrijven een enorm assortiment bieden kan de productdata niet meer handmatig worden ingevoerd. Dit soort online bedrijven zijn namelijk niet meer gelimiteerd door winkel- of schapruimte, en kunnen bij wijze van spreken een oneindig assortiment aanbieden. Nieuwe technieken ondersteunen deze bedrijven bij data analyses, het ontsluiten van productdata door de keten, op een slimme manier data binnen krijgen, automatisch verrijken van data, automatisch kwaliteitscontroles uitvoeren, en er voor zorgen dat er zelfs bij gebruik van datastandaarden er nog steeds uniek gebleven wordt.
Digitalisering ging in het verleden vaak over een webshop, maar tegenwoordig gaat het door het hele bedrijf heen. Van data die binnenkomt bij bedrijven tot en met de PIM processen en de ontsluiting naar de klanten en de markt.
Digitalisering is onomkeerbaar en het is duidelijk geworden dat de leiders en volgers zich momenteel van elkaar onderscheiden. De leiders laten zien dat de groei van een business voor een belangrijk deel aangedreven wordt door digitalisering. Dus, wil je succesvol zijn in jou business als fabrikant, groothandel, retailer of aannemer? Dan zal je digitaliseringen moeten gaan omarmen. Daarbij is het niet erg om een volger te zijn, er zijn inmiddels namelijk een heleboel voorgangers waar je van kunt leren.
De klant staat steeds meer centraal, ook bij bijvoorbeeld leveranciers. Voorheen werd er gedacht vanuit een set producten, en hoe deze aan de man gebracht kunnen worden. Tegenwoordig wordt er bij steeds meer partijen vanuit het klantperspectief gedacht. Wat hebben onze klanten nodig? Hoe kunnen we ze benaderen? Welke kanalen zijn daarvoor beschikbaar?
Er is niet meer één kanaal waar je communiceert met je klant. Er zijn steeds meer kanalen waar je product data voor nodig hebt, denk aan product data op je web platform, in je catalogi, of promotie processen. Deze data moet overal hetzelfde zijn, anders zullen klanten je onbetrouwbaar achten.
Duurzaamheid en circulariteit zijn inmiddels zakelijke succesfactoren geworden. Er is een enorm groeiende vraag naar (product) data dat zich richt op productkenmerken zoals de impact van een product op het milieu. Producten, en dus product kenmerken zijn aan het veranderen, denk bijvoorbeeld aan de duurzaamheidskenmerken van een koelkast. Op dit soort productkenmerken moet kunnen worden gefilterd door afnemers, en dus moeten aanbieders deze data goed op orde hebben.
BIM heeft te maken met ontwerptekeningen en de toebehorende data in de bouw- en installatie sector. Het is de bedoeling om alle ontwerpen van alle aannemers op één plek aan te bieden. Dit kan namelijk zorgen voor een enorme fout reductie en efficiëntie in het bouwproces. De uitvoering van hiervan is lastig, maar standaarden zoals ETIM kunnen hierbij een belangrijke rol gaan spelen.
Voor dit onderwerp zijn er eigenlijk twee belangrijke punten, namelijk het Europees parlement en de wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Volgens het Europees parlement moet een onderneming voor een aantal producten bijvoorbeeld een energielabel hebben, en de eisen hiervoor zijn aangescherpt. Bij ETIM betekend dit dat bedrijven vragen naar data die gekoppeld is aan nieuwe directives uitgevraagd door het Europees parlement. De wet kwaliteitsborging voor het bouwen zorgt er voor dat aannemers binnenkort verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het bouwwerk. De aannemer moet daarom de kwaliteit kunnen aantonen en laten toetsen, en er zullen dossiers moeten worden aangeleverd vol met product data.
Later vertelde Jos Schreurs meer over de uitdagingen met product data. Er moet steeds meer product data door de keten. Sinds een jaar of 25 is er al heel veel aandacht voor de goederenstroom, de orderstroom en de financiële stroom, ofwel de wereld van ERP. Dit betekend dat er vaak al duidelijke afspraken zijn tussen fabrikanten en distributeurs en tussen distributeurs en retailers over deze stromen. Echter is er sinds een jaar of 10 eigenlijk een nieuwe stroom, die van product data, en deze beweegt zich eigenlijk door dezelfde waardeketen heen.
Data uitwisseling in de waardeketen is uitdagend. Er ontstaan namelijk verschillende data talen omdat verschillende partijen hun data in verschillende formaten aanleveren. Dit zorgt voor een zekere data chaos in de keten. Er is dus een grote behoefte aan standaardisatie en meer structuur in deze chaos. Standaarden als ETIM en GS1 spelen hier een belangrijk rol in omdat deze er als het ware voor zorgen dat er maar één datataal gesproken wordt. Dus, data standaarden en datapools zijn enorm belangrijk als fundament voor de digitalisering, echter beschikken deze vaak niet over alle data die je misschien als retailer nodig. Verder moet deze data ook worden opgeslagen, en men merkt dat ERP systemen vaak niet toereikend genoeg zijn voor rijke product data. Hierdoor ontstaat er bij veel bedrijven de behoefte voor een PIM systeem.
ETIM kan helpen om de data in de keten te ontsluiten, maar over welke data hebben we het dan? Alle data van je volledige assortiment moet in je PIM systeem opgeslagen staan, zoals: product master data, logistieke data, structure data, rijke product informatie, digital assets, product referenties, marketing informatie, eCommerce, en prijs informatie. PIM systemen ondersteunen het effectief vergaren, beheren en distribueren van complete, kwalitatieve product informatie. Dit zorgt ervoor dat een bedrijf van een versnipperd landschap met data op bureaubladen, sharedrives, ERP systemen, en CRM systemen gaat naar een 360Ograden PIM oplossing, ofwel een “single version of the truth”. Wil je meer weten over PIM? In samenwerking met Thuiswinkel heeft Squadra een e-learning ontwikkeld waar je leert wat PIM is, wat PIM voor jouw organisatie kan betekenen, waar je op moet letten bij de invoering van PIM, én of PIM een goede keuze is voor jouw bedrijf!
Peter Pottinga, associate bij Squadra, heeft voorafgaand aan de sessie een survey opgesteld om erachter te komen welke onderwerpen en vragen er spelen onder de aanwezigen.
De eerste vraag ging over de grootste PIM uitdagingen die spelen onder de aanwezigen, en het blijkt dat de grootste uitdaging is dat de product informatie overal binnen het bedrijf correct en hetzelfde moet zijn. Een andere uitdaging voor velen was om te voldoen aan de grote variatie aan product informatie wensen van de klanten.
De tweede vraag ging over wat ETIM momenteel betekend voor de aanwezigen, en het blijkt dat voor ruim een kwart voor aanwezigen ETIM nu nog niet zo belangrijk is maar in de (nabije) toekomst wel. Verder gebruikte velen het ETIM standaard op verzoek van onze klanten, of betrof het één van de vele standaarden waar het bedrijf mee te maken heeft.
Als laatste was er een vraag waarin de aanwezigen konden aangeven welke thema’s zij graag willen behandelen in de vervolg meet-ups. De onderwerpen voor de volgende Meet-Ups gaan we dus met behulp van de input van de aanwezigen invullen. De data van deze vervolg meet-ups zijn al bekend, namelijk: 8 juli, 9 september, 14 oktober, 11 november en 9 december om 16:00 uur.
Bekijk de e-learning hier.