Kennis
Digitale transformatie is overal. Nieuwe technologieën, concepten en modellen stellen bedrijven in staat om op nieuwe, slimme manieren te opereren en problemen op te lossen. Bedrijven kunnen nieuwe technologieën benutten om hun klanten beter te begrijpen, medewerkers echt te empoweren en nauwer samen te werken met leveranciers, klanten, zakenpartners en andere partijen in de waardeketen.
Het is zoals Bob Dylan zei: “The times, they are a-changin’.” En de tijden veranderen vooral voor bedrijven en degenen die ze leiden. Want welke vaardigheden zoek je wanneer je iemand wilt rekruteren om je digitale transformatie-inspanningen te leiden?
Niet zo lang geleden waren de functie-eisen voor CIO’s, CTO’s, CDO’s en andere technische leiders vrij eenvoudig. Ten eerste had je veel ervaring in het veld nodig. En het is waar: het zoeken naar ervaring is een veelvoorkomende reflex bij het werven van nieuwe technische leiders. Echter, we zijn tot de conclusie gekomen dat ervaring niet langer de belangrijkste vereiste is. Als het gaat om leiders van de digitale transformatie, is prestatie uit het verleden geen garantie meer voor toekomstige resultaten.
In plaats daarvan is een hele nieuwe set vaardigheden vereist. Belangrijker dan ervaring is een diep begrip van nieuwe technologieën zoals Machine Learning, Big Data, Analytics en AI. En bovenal: het vermogen en de creativiteit om te bedenken wat deze technologieën betekenen. Wat betekenen ze voor de wereld, voor uw branche, voor uw klanten en voor uw bedrijf? Hoe zullen chatbots of AI uw bedrijf verbeteren of uw modellen veranderen? Wat zal de impact zijn van klantgegevens of klantbelevingsplatforms?
Een moderne technische leider heeft de vaardigheden nodig om deze vragen te beantwoorden en eventuele andere vragen die kunnen volgen wanneer nog nieuwere technologieën en uitvindingen opduiken. Technische leiders moeten over het communicatieve talent beschikken dat nodig is om hun boodschap aan het bedrijf over te brengen en iedereen aan boord te krijgen voor de taak die voor hen ligt. Een technisch leider moet ook leniger zijn dan ooit, omdat leren en aanpassen nu een vitaal onderdeel van de baan zijn. Sterker nog, het vermogen om zichzelf opnieuw uit te vinden om zich aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden is veel belangrijker dan een expert zijn op een bepaald gebied. Het is zelfs belangrijker dan het bezitten van wat de OESO digitale geletterdheid noemt (het vermogen om digitale inhoud te lezen en te navigeren) in hun onderzoek naar vaardigheden voor de digitale economie.
Wat voor soort technisch leider past het beste bij een organisatie die aan een digitale transformatiereis begint? Bij het werven van de volgende technische leider van een bedrijf kijken onze experts voor executive search niet langer alleen naar uitgebreide cv’s en veel ervaring. We zoeken ook naar creativiteit en lenigheid. We zoeken naar de digitaal geletterden die digitaal leven en ademen. Net zoals we op zoek zijn naar bedrijven die de moed hebben om die gedachte te omarmen. Want, laten we eerlijk zijn: hoewel uitgebreide cv’s misschien een zeer veilige gok lijken, en het prioriteren van creativiteit en lenigheid misschien een beetje een gok lijkt, zou het laatste heel snel de winnende strategie kunnen blijken te zijn.
Bij Squadra hebben we een uniek portfolio van potentiële kandidaten. We hebben ook een goed begrip van de ambities, sterke punten en zwakke punten van onze klanten. Dit maakt ons uniek geschikt om de beste match te creëren. Een match die gebaseerd is op een diep begrip van de situatie, in plaats van een match die gebaseerd is op een profiel en cv.