Kennis
Bent u een retailer in de FMCG-sector, aangesloten bij GS1 en heeft u een machine-to-machine koppeling? Ervaart u elke kwartaal dezelfde uitdagingen om mee te komen met het tempo van GS1 Global Data Model wijzigingen, zoals aangekondigd in de GS1 release? Hieronder beschrijven wij het belang van de GS1 datapool voor retailers en geven tips die u ondersteuning zullen bieden om succesvol en gestructureerd de periodieke GS1 datamodelwijzigingen door te voeren. Als voorloper in Europa, met een succesvol datakwaliteitsprogramma, wordt het Benelux-datamodel als uitgangspunt gebruikt in dit artikel.
Aangezien een retailer, in tegenstelling tot een leverancier, op de dag van de release alle zaakjes op orde moet hebben kan het tempo van opeenvolgingen van releases uitdagend zijn voor retailers. Daar waar een leverancier uiterlijk tot drie maanden na de release de wijzigingen doorgevoerd moet hebben, omdat zij de nieuwe informatie moeten kunnen verzamelen, vastleggen en doorsturen, dient een retailer dat voor de release gedaan te hebben. Dat zorgt met name voor een grote uitdaging als het om veel, soms wettelijk verplichte, wijzigingen gaat. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan de vorige releases.
GS1 biedt een centrale bron voor kwalitatief hoogwaardige artikeldata in verschillende sectoren, zo ook in de FMCG-sector. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van het wereldwijde Global Data Syndication Network (GDSN), waarbij inmiddels 45.000 bedrijven zijn aangesloten. De centrale bron voor productinformatie is de GS1 datapool, leidend hierin is het datamodel. In het datamodel komen leveranciers en retailers tot consensus wat de standaarden in de sector moeten zijn. Naast expertise op het gebied van productinformatie vanuit verschillende hoeken in de sector, bepalen wettelijke richtlijnen mede hoe een datamodel eruitziet. Denk hier aan wettelijke bepalingen betreft ingrediënten, milieuheffingen en gevaarlijke stoffen. De standaarden zijn verwerkt in de vorm van velden met validaties, invoerinstructies en codelijsten. Ook wijzigingen in internationale GS1 standaarden worden altijd meegenomen wanneer deze betrekking hebben op het Benelux-datamodel
Gezien de continu groeiende informatiebehoefte, strengere wetgeving en veranderende internationale standaarden is het van groot belang om het datamodel actueel te houden. Je kunt stellen dat het tempo van de wereld van productinformatie bepalend is voor het tempo van de GS1 wijzigingen. Daarom vindt vier keer per jaar een nieuwe datamodel release plaats. En wordt twee keer per jaar de GPC productclassificatielijst geüpdatet. Deze updates zijn verwerkt in de releases, zo zijn er jaarlijks twee relatief wat grotere en twee kleinere. Door op tijd de datamodelwijzigingen door te voeren voldoe je aan altijd aan de wetgeving. Bovendien heeft een het een positieve impact op het concurrentievermogen omdat volledige en correcte productinformatie bijdraagt aan de winkelervaring en vertrouwen schept waardoor consumenten eerder aangezet worden tot aankoop.
De impact van een GS1 datamodel release op uw organisatie verschilt per keer afhankelijk de grootte van de release en uw assortiment. Wanneer uw organisatie een uitgebreid en variabel assortiment heeft met een zeer snelle doorloop van artikelen is het vrijwel onmogelijk om zelf alle artikeldata te creëren of te verrijken. De afhankelijkheid van een datapool is dan groot.
Om succes te boeken in PIM dient een retailer allereerst naar zichzelf te kijken. Hoe ziet mijn assortiment eruit? Welke productinformatie is er nodig om interne processen soepel en veilig te laten verlopen? Welke informatie is wettelijk verplicht om aan de consument te tonen? Welke artikelinformatie heeft een positieve impact op mijn concurrentievermogen? De impact van de release is dus afhankelijk van het doel van de data.
Zonder inhoudelijke kennis van het assortiment is het dus erg lastig om te beoordelen welke datamodel wijzigingen van toepassing zijn op jouw organisatie en wat de impact is. Om hier inzicht in te krijgen is een integrale aanpak nodig waarbij data mapping en data governance cruciaal zijn.
Voor een initiële implementatie van een PIM systeem, GS1 datamodel of andere gerelateerde digitale transformaties gebruikt Squadra het SCOPE model. Met het model worden klanten in elk stadium van hun digitale transformatie ondersteund. In dit artikel zie je duidelijk enkele facetten terug van dat model. Als u meer wilt weten over ons SCOPE model of de implementatie van GS1 in uw organisatie, neem dan gerust contact met ons op!