Squadra logo
  • Diensten 
  • Over ons 
  • Kennis 
  • Cases 
  • Carrières 
  • Contact  

  •  Taal
    • English
    • Nederlands

  •   Zoeken op deze site
  •  
  1.   Kennis
  1. Home
  2. Kennis
  3. De 5 Belangrijkste Trends in Product Experience Management (PXM)

Kennis

De 5 Belangrijkste Trends in Product Experience Management (PXM)

Ontdek de 5 belangrijkste trends in Product Experience Management (PXM), van AI-gedreven personalisatie tot transparantie en duurzaamheid. Lees snel verder!
25 april 2025 • 5 min leestijd
PXM   PIM   Data Syndication   Customer Experience  
PXM   PIM   Data Syndication   Customer Experience  
De 5 Belangrijkste Trends in Product Experience Management (PXM)
Deel artikel:
Squadra
Link gekopieerd naar clipboard

In de digitale wereld van nu willen consumenten steeds meer informatieve productervaringen. 73% baseert een online aankoopbeslissing op productinformatie, niet alleen op product en prijs. Daarom moeten organisaties meer inspanning leveren om hun Product Experience Management (PXM) strategie effectiever te maken, zodat productinformatie duidelijker, aantrekkelijker en relevanter wordt gepresenteerd via verschillende kanalen.

Snel naar:

  • Wat is PXM en Waarom is het Belangrijk?
  • Uitgebreide Productcontent
  • Productinformatie Afstemmen op Land of Regio
  • Voldoen aan de Verwachtingen van Next-Gen Consumenten
  • Transparantie en Duurzaamheid
  • Artificial Intelligence

 

Wat is PXM en waarom is het belangrijk?  

Product Experience Management (PXM) gaat over het strategisch beheren van productinformatie om aantrekkelijke, relevante ervaringen voor klanten te kunnen bieden. Door productgegevens op verschillende kanalen en locaties te organiseren en optimaliseren, zorg je voor betrouwbare, overtuigende en relevante productpresentaties, wat de ervaringen van klanten en hun aankoopbeslissingen verbetert.

Waarom is dit belangrijk? Klanten eisen tegenwoordig nauwkeurige details, transparantie en personalisatie. Door een sterk PXM-platform te implementeren kan je betere, interactieve productcontent creëren, processen stroomlijnen en klantloyailiteit verbeteren. Om als organisatie de concurrentie voor te blijven is het daarom belangrijk de volgende 5 in PXM in je achterhoofd te houden:

1. Uitgebreide Productcontent  

Consumenten zijn tegenwoordig op zoek naar meer dan alleen statische productbeschrijvingen. Ze willen boeiende, nieuwe ervaringen die producten tot leven brengen. Daarom zijn merken zoals Adidas en Ikea druk bezig met het integreren van augmented reality (AR), 3D-modellen en interactieve productvideo’s. Uitgebreide productcontent helpt niet alleen om de betrokkenheid te vergroten, maar ook om het vertrouwen van klanten te versterken.

Met gepersonaliseerde aanbevelingen en AI-gestuurde visuele verbeteringen - zoals Ikea die een stoel kan laten zien in je eigen woonkamer - kan je ervoor zorgen dat potentiële klanten geïnteresseerd blijven. Dit kan ook je conversiepercentages en klantloyaliteit een boost geven.

Amazon wordt gezien als hét voorbeeld op gebied van contentpersonaliatie, met een homepage die dynamisch wordt aangepast aan elke individuele klant. Investeren in digitale innovatie is dus belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie in een drukke markt.

2. Productinformatie Afstemmen op Land of Regio  

Elke markt heeft zijn eigen unieke klantgedrag, voorkeuren en verwachtingen. Daarom is het belangrijk dat jouw content is afgestemd op de markt waarin je producten verkoopt, rekening houdend met regionale of landelijke behoeften, terwijl je consistentie behoudt over verschillende kanalen heen.

Met AI-gestuurde lokalisatietools kan je productbeschrijvingen, prijzen en virtuele assets aanpassen zodat deze aansluiten bij de specifieke markttrends. In retail kunnen kledingcollecties incl. bijbehorende productcontent bijvoorbeeld worden afgestemd op lokale voorkeuren en weeromstandigheden.

De manier waarop je een product presenteert in Europa zal verschillen van de presentatie in Azië. Hoewel productkenmerken hetzelfde blijven moet de marketingcontent, inclusief afbeeldingen, worden aangepast aan de lokale markt. Deze content-contextualisatie versterkt de ervaring van klanten en bevordert merkbinding.

3. Voldoen aan de Verwachtingen van Next-Gen Consumenten  

Gen Z en Gen Alpha hebben steeds meer invloed op de digitale handel. Dit zijn de nieuwe consumenten die merken ontdekken via social media zoals TikTok en Instagram. Het is daarom cruciaal om productervaringen af te stemmen op hun behoeften en gedrag.

Om de aandacht van deze “next gen” te trekken, is het mogelijk interessant om user-generated content (UGC), samenwerkingen met influencers en strategieën voor short-form video’s te integreren. Dit helpt je als organisatie om producten op een aantrekkelijke manier te presenteren. Onderzoek laat zien dat Gen Z-consumenten enorm beïnvloed worden door aanbevelingen van vrienden en leeftijdsgenoten, en dat visuele storytelling een belangrijke rol speelt in hun aankoopbeslissingen. Merken die inspelen op deze elementen kunnen hierdoor sterkere en langdurige relaties opbouwen met deze jonge doelgroepen.

4. Transparantie en Duurzaamheid  

De moderne consument kijkt tegenwoordig heel anders naar de wereld. Ze zijn veel milieubewuster en letten niet alleen op de prijs van een product, maar ook op waar het vandaan komt en hoe ethisch een bedrijf opereert. Ze willen echte, verifieerbare informatie over de producten die ze kopen. Volgens McKinsey zijn klanten steeds vaker bereid om meer te betalen voor duurzamere producten. Daarom is het belangrijk om transparant te zijn over je productieketen, materialen en duurzaamheidsinitiatieven.

Met alle veranderingen in de wereldwijde regelgeving is het ook belangrijk om nauwkeurige en gemakkelijk toegankelijke productdata bij te houden. Dit helpt om desinformatie te voorkomen en versterkt de geloofwaardigheid van je merk. Door gedetailleerde beschrijvingen van je producten te geven, samen met de stappen die je onderneemt voor ethische inkoop, bouw je vertrouwen op bij je klanten en creëer je loyaliteit.

5. Artificial Intelligence  

Volgens Gartner gaan PXM-oplossingen verder dan PIM, door productdata te contextualiseren, personaliseren en analyseren (Digital Shelf Analysis). Deze zaken worden steeds vaker aangestuurd door AI.

Tools zoals PowerSuite.ai bieden aanzienlijke voordelen voor organisaties die hun PXM willen verbeteren, om te beginnen bij het verhogen van productdata kwaliteit. Het beheren van productdata wordt steeds complexer en omvangrijker, en het handmatig beheren van deze gegevens is tijdrovend en foutgevoelig.

AI kan dit proces stroomlijnen en automatiseren door inconsistenties op te lossen en product data te personaliseren voor specifieke klantsegmenten. Het kan ook product data verrijken vanuit verschillende bronnen en suggesties toevoegen, zoals varianten en accessoires, waardoor de online ervaring wordt verbeterd en de gemiddelde ordewaarde stijgt. En ook niet onbelangrijk: AI maakt schaalvergroting mogelijk!

 

Verbeter je PXM-strategie met Squadra!

Wil je je Product Experience Management naar een hoger niveau tillen? Bij Squadra helpen we organisaties bij het creëren van naadloze, aantrekkelijke en schaalbare PXM-oplossingen.

Neem contact op om te ontdekken hoe we jouw bedrijf hierin kunnen ondersteunen!

 

 Europese PPWR: Ben Jij Al Voorbereid?
5 Stappen Voor Een Solide Business Case voor MDM en PIM 
Deel artikel:
Squadra
Link gekopieerd naar clipboard
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Jos Schreurs
Jos Schreurs
Laat je gegevens achter en dan neem ik contact met je op.
Contact  
Contact  
Jos Schreurs
Jos Schreurs
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Laat je gegevens achter en dan neem ik contact met je op.
Contact  
Contact  
Diensten
Data Foundation 
Analytics 
Artificial Intelligence 
Digital Commerce 
Digital Leadership 
Digital Transformation 
Over ons
Kantoren 
Kernwaarden 
MVO beleid 
Partners 
Links
Kennis 
Cases 
Carrières 
Privacy 
Cookies 
Blijf op de hoogte
Squadra
   
Copyright © 2025 Squadra. Alle rechten voorbehouden.
Squadra
Code gekopieerd naar clipboard