Kennis
Snel naar:
Elk succesvol MDM- of PIM-initiatief begint met het identificeren en betrekken van de juiste stakeholders binnen je organisatie. MDM en PIM hebben impact op verschillende afdelingen en functies, dus het is cruciaal om steun te krijgen van alle belangrijke stakeholders en voor hen de toegevoegde waarde duidelijk te maken.
MDM- en PIM-stakeholders zijn zowel mensen uit de business als IT-vertegenwoordigers: Supply Chain Management, Category Managers, Inkoop, Finance maar ook Data Management, IT, directieleden, en anderen. Elk van hen speelt een essentiële rol bij het bepalen van de vereisten en het waarborgen van een succesvolle implementatie. Naast deze interne stakeholders zijn ook de partners in het ecosysteem - met name klanten en leveranciers - belangrijke stakeholders voor het bouwen van een business case.
Het is belangrijk om te laten zien dat Master Data Management of PIM niet iets geïsoleerds is, maar de basis vormt voor strategische beslissingen van je bedrijf. Je initiatief moet daarom verbonden zijn met de (digitale) strategie van je organisatie.
Voorbeelden van strategische verbindingen zijn:
Voor elke verbinding is het belangrijk om uit te leggen hoe MDM of PIM je strategie ondersteunt, welke specifieke strategieprogramma’s het helpt, hoe je succes gaat meten en wat de tijdlijn is.
De derde stap gaat om het identificeren van knelpunten die jouw prestaties beperken. Knelpunten kunnen gerelateerd zijn aan:
Er zijn een paar signalen die waarschuwen voor knelpunten, waaronder: gemiste deadlines of groeiende achterstanden, toenemende klantbehoeften of klachten, frustratie/burn-out van medewerkers, te hoge operationele kosten door vertragingen en correcties, inconsistente output en afnemende datakwaliteit, of nalevingsproblemen.
Deze knelpunten verschijnen niet zomaar. Er bestaan verschillende redenen voor het ontstaan van dit soort bottlenecks, zoals: verspreide data, handmatige data-invoer en -verwerking, afhankelijkheid van verouderde systemen of gaten in het systeemlandschap (bijv. geen MDM- of PIM-oplossing), inefficiënte workflows, gebrek aan mensen met het juiste data-DNA, onduidelijkheid in verantwoordelijkheden of governance, of onervaren leveranciers die de data moeten leveren.
Naast deze knelpunten moeten ook de kansen en mogelijkheden worden gedefinieerd. Hoe kan data de optimalisatie van klantreizen ondersteunen, segmentatie en personalisatie mogelijk maken, groei bevorderen door up- en cross-selling, bedrijfsinzichten verbeteren en datagedreven besluitvorming mogelijk maken?
Zodra je de knelpunten en kansen hebt geïdentificeerd, kan je ze converteren naar business drivers voor je MDM- of PIM-initiatief. Deze herformulering helpt jouw stakeholders om MDM of Product Information Management niet alleen als technische oplossing te zien, maar als een strategisch bedrijfsinitiatief.
Veelvoorkomende business drivers zijn:
Elk knelpunt moet worden gekoppeld aan een bijbehorende business driver, inclusief de impact die deze driver maakt.
Zodra je business drivers zijn geïdentificeerd, kun je hun belang en impact beoordelen. Dit helpt je om de waarde van elke business driver voor je stakeholders te definiëren. De belangrijkste zaken om in de gaten te houden zijn de financiële impact, aansluiting bij doelstellingen van je organisatie, implementatietijdlijn, en complexiteit- en resourcevereisten.
De laatste stap is om je business case te delen met je stakeholders en hun steun en betrokkenheid te krijgen terwijl je het presenteert aan het management.
Wil Je Bedrijfsuitdagingen Vertalen Naar Een Sterke Business Case?
Bij Squadra helpen we organisaties om complexe data-uitdagingen om te zetten in concrete kansen. Van het identificeren van knelpunten tot het koppelen van MDM- of PIM-initiatieven aan je strategische doelen; onze experts staan klaar om je bij elke stap te ondersteunen.
Neem contact met ons op om je MDM- en PIM-ambities te bespreken en hoe we je kunnen helpen deze te transformeren naar meetbare resultaten.