Kennis
Digital Product Passports (DPP’s) transformeren productdatabeheer. Nieuwe regelgeving, zoals de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), verplicht bedrijven om gedetailleerde productinformatie te delen. Dit helpt bij transparantie en duurzaamheid, maar vraagt ook veel van jouw databeheer. Een succesvolle implementatie vereist grote veranderingen in het verzamelen, beheren en delen van data. Hoewel DPP’s veel voordelen bieden, brengen ze ook aanzienlijke uitdagingen met zich mee.
Snel naar:
Een Digital Product Passport is een digitaal naslagwerk dat gedetailleerde informatie bevat over de cyclus van een product - waarbij aspecten zoals grondstoffen, productieprocessen, milieu-impact en duurzaamheid aan bod komen. Het doel van een DPP is om transparantie te vergroten en beter geïnformeerde beslissingen voor consumenten mogelijk te maken.
DPP’s worden binnenkort verplicht, vooral voor circulaire producten (producten die je kan hergebruiken, recyclen of repareren). Dit betekent dat je je productinformatie op orde moet hebben en gemakkelijk moet kunnen delen binnen de supply chain. Een sterk datafundament is hierbij cruciaal.
Maar een goed opgezet DPP biedt meer dan alleen naleving van de regelgeving. Het helpt je ook om efficiënter te werken en minder verspilling te hebben. Data staat centraal in elke duurzaamheidsstrategie, en een sterk DPP zorgt ervoor dat je hiervoor de juiste data verzamelt en deze effectief gebruikt.
Hoewel duurzaamheid een belangrijke drijfveer is, kunnen DPP’s je organisatie ook helpen om efficiënter te werken. Met al je productgegevens op één plek kan je bijhouden waar materialen vandaan komen, wat de impact op het milieu is en hoe je je resources het best kan gebruiken en verdelen. DPP’s geven je een duidelijk en gestructureerd overzicht van je producten, waardoor je makkelijker kan reageren op vragen van klanten, aan regels kan voldoen en interne besluitvorming kan verbeteren.
Een van de grootste obstakels bij DPP’s is de hoeveelheid gegevens. Je productinformatie staat waarschijnlijk verspreid over verschillende systemen, zoals in een PIM (Product Information Management) of ERP (Enterprise Resource Planning) systeem, of zelfs bij leveranciers. Sommige bedrijven hebben niet eens alle benodigde data en moeten terug naar hun partners om deze ontbrekende informatie te verzamelen. Al deze gegevens samenbrengen in één duidelijk format is een grote uitdaging.
Een DPP is slechts net zo goed als de beschikbare data. Je moet zorgen dat informatie klopt, zoals de grondstoffen van een product en hoe je het kan recyclen. Maar goede data gaat niet alleen over het volgen van regels; het belangrijkste is dat iedereen in de keten, van fabrikant tot recycler, precies weet met wat voor product ze werken. Details zijn hier heel belangrijk.
Veel bedrijven werken met leveranciers over de hele wereld die verschillende formats en systemen gebruiken. Om gegevens soepel uit te wisselen, moeten al die systemen met elkaar kunnen werken en informatie correct delen. Zonder die synergie blijft het moeilijk om alle data in de keten duidelijk te maken en houden.
Ook is het langdurig beheren van data belangrijk. Omdat DPP’s informatie over de hele levensduur van een product moeten bijhouden, moet je systemen hebben die gegevens goed opslaan en terugvinden. Zonder een goede IT-structuur kan het beheren van al deze gegevens snel overweldigend worden. Daarom moet je investeren in een aanpak die ervoor zorgt dat productinformatie beschikbaar en up-to-date blijft, vooral wanneer regelgeving en jouw bedrijfsbehoeften veranderen.
Een van de grootste uitdagingen bij het invoeren van een Digital Product Passport (DPP) is het bepalen van wie er verantwoordelijk voor is. Als een product bestaat uit onderdelen van verschillende leveranciers, is het niet altijd duidelijk wie het DPP moet maken en updaten.
Neem een fiets als voorbeeld. Het frame, de banden, de remmen en de versnellingen komen misschien allemaal van verschillende leveranciers. Elke leverancier kan een DPP voor hun eigen onderdeel bijhouden, maar wie is verantwoordelijk voor het DPP van de complete fiets? Is dat de eindproducent, of moeten de DPP’s van leveranciers aan elkaar gekoppeld worden?
Duidelijke verantwoordelijkheid betekent beslissingen maken: wie voegt de aparte DPP’s samen tot één gezamenlijke DPP? Wie zorgt ervoor dat de gegevens kloppen en up-to-date zijn? Hoe moeten de DPP’s van verschillende onderdelen opgezet worden zodat ze goed met elkaar verbinden? Zonder duidelijkheid is er een risico op verdeelde of tegenstrijdige informatie, waardoor het moeilijker wordt om het DPP te gebruiken voor wat het is bedoeld: om duidelijkheid, traceerbaarheid en duurzaamheid in de hele keten te verbeteren.
Omdat data de kern is van elk DPP, moet het opzetten van een sterk datafundament de eerste stap van je aanpak zijn. Data staat centraal in elke duurzaamheidsstrategie. Het gaat niet alleen om duurzaamheid, maar ook om het beheren van de materialen, recyclinginstructies, product identificatie en alles wat nodig is om aan regelgeving te voldoen en je bedrijf te verbeteren.
Om DPP’s goed te laten werken, heb je één centrale plek nodig voor al je productinformatie, een duidelijk systeem waar alle productinformatie wordt opgeslagen en beheerd. Anders wordt het voldoen aan (EU-)regelgeving erg moeilijk, en loop je het risico op inefficiëntie en boetes. Maar het gaat niet alleen om regels volgen. Een goed georganiseerd gegevenssysteem helpt je ook vertrouwen op te bouwen met klanten en partners, meer transparantie te bieden en je supply chain te verbeteren.
Om DPP’s effectief te laten zijn, moet je investeren in betrouwbare systemen die ervoor zorgen dat je alle data kan traceren en makkelijk kan terugvinden. Je supply chain heeft uit meerdere spelers, van fabrikanten tot recyclers, en deze moeten allemaal toegang hebben tot juiste en gestandardiseerde data . Daarom is het investeren in de juiste tools voor databeheer en het zorgen voor samenwerking in de hele keten essentieel. Schaalbare IT-systemen met goede integratie helpen je om data efficiënt te beheren en aan te passen aan toekomstige veranderingen.
Zet de Volgende Stap met Squadra!
Hulp nodig bij het opzetten van Digital Product Passports? Of zoek je een betrouwbare oplossing om je data centraal te beheren? Squadra kan je helpen bij uiteenlopende uitdagingen op het gebied van databeheer en duurzaamheid. Neem contact op voor deskundig advies!