Cases
Vistaprint, dat deel uitmaakt van Cimpress, biedt kleine ondernemers op maat gemaakte moderne marketingoplossingen. Het bedrijf heeft een breed scala aan marketingproducten die bedrukt kunnen worden, zoals visitekaartjes, stickers, kleding en tassen. Deze artikelen worden vanuit verschillende magazijnen naar de drukkerij verzonden, met deze specifieke casus gericht op de opslaglocatie in Venlo, Nederland.
De vestiging van Vistaprint in Venlo heeft een assortiment van 500 tot 600 unieke producten (SKU’s). Om te voorkomen dat de voorraad opraakt, wil Vistaprint in staat zijn de vraag naar deze SKU’s te voorspellen. Dit inzicht stelt Vistaprint in staat om zich tot wel zes maanden vooruit voor te bereiden. Dit is cruciaal, aangezien veel van de SKU’s worden geproduceerd door Chinese leveranciers, wat leidt tot langere levertijden.
Sommige toekomstige vraagpieken zijn eenvoudiger te voorspellen, zoals die rondom kerst, terwijl Vistaprint ontdekte dat de voorspellingen van hun marketingteam vaak onnauwkeurig en onvoldoende zijn, wat hen belemmert in hun marktbenadering.
Om dit probleem op te lossen, heeft Vistaprint Squadra ingeschakeld om een AI-gesteerde oplossing te creëren die nauwkeurige en gedetailleerde voorspellingen kan doen. Het project is uitgevoerd in de locatie Venlo, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar andere locaties in de toekomst.
Squadra heeft een softwaretool ontwikkeld die gebruikmaakt van een forecast model voor het voorspellen van de verbruiksniveaus van Vistaprint in Venlo, waarbij data van de afgelopen vier jaar is geanalyseerd. Op basis van deze gegevens herkent de software patronen en maakt voorspellingen op basis van deze trends.
Vistaprint levert wekelijks data aan onze software, die vervolgens voorspellingen genereert. Via een dashboard kan Vistaprint de data en trendgrafieken zelf bekijken. Daarnaast ontvangen ze ook wekelijkse alerts met voorspellingen en aanbevelingen voor nieuwe data.
Door dit project heeft Vistaprint Venlo nu een nauwkeurig en volledig inzicht in toekomstige trends met betrekking tot hun SKU verbruik. Dit stelt hen in staat om goed voorbereid te zijn op de markt, altijd voldoende voorraad te hebben en op tijd bestellingen te plaatsen bij Chinese fabrikanten. Het project is nog in ontwikkeling, en als volgende stappen zou Squadra een applicatie kunnen ontwikkelen waarmee Vistaprint zelf kan bepalen wanneer ze een productie-run starten. Bovendien kan uitbreiding naar andere locaties worden overwogen.