Cases
Als technische groothandel met een uitgebreid assortiment en een ambitieuze datastrategie, liep Kramp tegen de grenzen van haar bestaande productdata aan. Bij drie lopende initiatieven kampte Kramp met datakwaliteit problemen: het verbeteren van vindbaarheid van producten, het uitvoeren van assortiment analyses en het verkennen van AI-toepassingen.
Er was behoefte aan een integrale aanpak die de kwaliteiten en verbeterpunten van Kramp’s data in kaart bracht. Squadra voerde daarom een Master Data Management (MDM) assessment uit om samen met Kramp te werken aan een toekomstbestendig verbeterplan.
Kramp is Europa’s grootste technische groothandel voor onderdelen in de agrarische sector, tuin- en parkmachines en industrie. Met vestigingen in meer dan 20 landen en een assortiment van ruim 500.000 producten, biedt Kramp haar klanten snelle levering, deskundig advies en een gebruiksvriendelijke webshop. Digitalisering en datagedreven werken staan centraal in Kramp’s strategie.
Kramp had al eerder het STEP-systeem van Stibo geïmplementeerd als nieuw PIM-systeem. Technisch was dit systeem op orde, maar bleven er problemen bestaan op het gebied van datakwaliteit. Dit had gevolgen voor 3 belangrijke initiatieven:
Er zaten inconsistenties in de data door eerdere implementatiekeuzes. Ook ontbrak er duidelijkheid over de omvang van de problemen en was er geen gestructureerd plan om deze effectief aan te pakken. De afzonderlijke initiatieven binnen Kramp vroegen om een integrale aanpak met focus op structuur, processen en governance.
Kramp koos voor de bewezen Master Data Management (MDM) aanpak van Squadra. Het assessment richtte zich op zes kerngebieden: Visie & Strategie, Organisatie & Data Governance, Processen, Data-architectuur & -model, Datakwaliteit, en Technologie. Het onderzoek bestond uit zowel een kwalitatieve als kwantitatieve analyse:
Bij het assesment werd er bewust gekeken naar de klantbeleving op de webshop: welke keuzes in datastructuren en datakwaliteit beïnvloeden het zoek- en filterproces? Deze klantgerichte blik gaf extra richting aan de verbetervoorstellen.
Het MDM-assessment bood Kramp een helder overzicht van de belangrijkste verbeterpunten en concrete acties:
Dankzij het MDM-assessment van Squadra heeft Kramp de regie terug over haar productdata. De verbeteracties maken het mogelijk om de vindbaarheid van producten te verbeteren, betrouwbare assortiment analyses uit te voeren en de juiste stappen te zetten richting een toekomstbestendige AI-strategie.
Ook structureel aan de slag met productdatakwaliteit?
Wil je net als Kramp meer grip krijgen op je productdata en een basis leggen voor datagedreven groei? Ontdek hoe Squadra jouw organisatie kan helpen.
.Neem vandaag nog contact met ons op!