Cases
Wehkamp is een toonaangevende online retailer in Nederland, met meer dan 180.000 unieke producten in categorieën zoals mode, interieur en speelgoed. Ze hebben een breed demografisch publiek, met producten die passen bij elke levensfase, en door voor iedereen iets te bieden blijft hun productcatalogus relevant en concurrerend. Door de jaren heen is Wehkamp getransformeerd naar een volledig digitaal E-commercebedrijf, dat jaarlijks miljoenen klanten helpt. Met een sterke focus op kwaliteit, gemak en toegankelijkheid is Wehkamp een begrip in Nederland geworden.
Met een gigantisch assortiment is Wehkamp erg afhankelijk van data om klantvoorkeuren te begrijpen, productaanbevelingen te optimaliseren en hun operationele efficiëntie te verbeteren. Hun toewijding voor het benutten van geavanceerde technologieën heeft het bedrijf in staat gesteld om een van de leiders op de Nederlandse E-commercemarkt te blijven. Echter, net als veel andere grote online retailers, stuiten ze op de uitdaging om consistente en hoogwaardige content te behouden in combinatie met een snelgroeiende productcatalogus, wat hen ertoe bracht op zoek te gaan naar een efficiëntere en schaalbaardere oplossing. Dit leidde hen naar Squadra.
De operaties van Wehkamp worden ondersteund door een robuust Product Informatie Systeem (PIM) genaamd ConnectingTheDots. Dit PIM-systeem is het hart van hun contentstrategie, waar alle productinformatie wordt beheerd, geüpdatet en gedistribueerd. ConnectingTheDots fungeert als een integratiehub, die productdata uit verschillende bronnen centraliseert en standaardiseert voor consistentie. Dit is cruciaal voor een retailer zoals Wehkamp, die een uitgebreid assortiment aanbiedt.
Wehkamp gebruikte een “legacy”-systeem om productomschrijvingen te genereren. Deze voldeed aan hun behoeften, maar het bood geen ruimte voor groei. De online retailer wilde de vele middelen en uren die ze in dit systeem hadden geïnvesteerd niet verspillen, maar wilde ook een betere manier vinden die groei mogelijk maakte. Het eerder gebruikte systeem voldeed dus aan hun huidige behoeften, maar bracht verschillende uitdagingen met zich mee:
Deze uitdagingen belemmerden Wehkamp om een consistente en aantrekkelijke online aanwezigheid te behouden, waardoor ze op zoek gingen naar een meer geavanceerde en flexibele oplossing.
Wehkamp ging daarom een samenwerking aan met Squadra om een nieuwe en meer flexibele oplossing te vinden voor het genereren van productomschrijvingen. Dit leidde tot een integratie van PowerText.ai, een van onze geavanceerde AI-gedreven SaaS-oplossingen die is ontworpen om hoogwaardige productomschrijvingen efficiënt te genereren. Het project omvatte het volgende:
De implementatie van PowerText.ai heeft geleid tot aanzienlijke verbeteringen, waarbij meer dan 12.000 productomschrijvingen voor Wehkamp zijn gegenereerd:
Door hun “legacy-”systeem te vervangen door PowerText.ai, heeft Wehkamp de beperkingen van hun vorige tool voor het maken van productomschrijvingen overwonnen, wat heeft geleid tot een efficiënter en effectiever beheer van hun productcontent. De samenwerking met Squadra heeft Wehkamp in staat gesteld beter te voldoen aan de eisen van hun klanten en de concurrerende online retailmarkt.
Zijn deze uitdagingen waarmee Wehkamp kampte bij het genereren van productbeschrijvingen herkenbaar? Zoekt jouw organisatie naar een vergelijkbare oplossing? Neem dan vooral contact met ons op. We adviseren je graag over de mogelijkheden van AI en PIM voor jouw organisatie.