Cases
Als onderdeel van Zeeman’s marketingtransformatie werd Squadra gevraagd om de productdata en processen voor digital asset-beheer van het bedrijf te analyseren en optimaliseren. Zeeman wilde zich losmaken van een massadistributie-marketingaanpak en overstappen naar een omnichannel-strategie die geschikt is voor verschillende doeleinden.
Squadra gaf Zeeman aanbevelingen om de efficiëntie te verhogen, de time-to-market te verkorten en het eCommerce-platform te vernieuwen. Ook adviseerden we het implementeren van een PIM-oplossing als “a single source of truth” voor productdata en digitale assets, waarbij we tijdens de implementatie een QA rol vervulden. Daarnaast ondersteunde Squadra bij de invoering van AI-gedreven contentgeneratie om SEO te verbeteren en conversie te verhogen.
Zeeman is een toonaangevende Europese retailer die zich richt op betaalbare, hoogwaardige basics en huishoudtextiel. Met 1.335 winkels in 8 landen - waaronder 450 in Nederland - helpt Zeeman jaarlijks zo’n 70 miljoen klanten. Het bedrijf biedt kleding voor alle leeftijden, ondergoed, sokken, huishoudtextiel en babyproducten. Duurzaamheid is een kernwaarde, waarbij Zeeman prioriteit geeft aan gerecyclede materialen en ethische arbeidspraktijken.
Eenvoud staat centraal in dit bedrijf, wat terugkomt in zowel de producten als de winkels. Dit gegeven wordt benadrukt in de slogan: “Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn.”
Zeeman zette jaren geleden succesvol de eerste stappen in digitalisering, met als resultaat de lancering van Zeeman.com en de webshop. Dit platform groeide uit tot een monolithisch systeem dat lange tijd goed functioneerde.
Eind 2021 kwam echter het besef dat dit platform niet toekomstbestendig was. Zowel processen als technologie moesten worden vernieuwd om Zeeman wendbaarder te maken en beter in te spelen op de continu veranderende klantbehoefte. Van marketing tot klantreizen met digitale ondersteuning – vrijwel alle onderdelen boden ruimte voor verbetering.
“Squadra heeft ons echt geholpen in onze digitale transformatie, met hun expertise en best practices op het gebied van zowel PIM als eCommerce, én met hun PowerSuite AI-oplossing. En wat misschien nog belangrijker is: de mensen van Squadra sloten perfect aan bij onze eigen teams.” - Alex Bloemendal, Director eCommerce Zeeman
Squadra voerde een grondig onderzoek uit naar de productdata- en digital asset processen van Zeeman en werkte hierbij nauw samen met belangrijke stakeholders om knelpunten te identificeren. De oplossing werd in drie fasen uitgevoerd:
Squadra ondersteunde het marketing- en eCommerce-team van Zeeman bij het vernieuwen van het verouderde eCommerce-platform. Ze valideerden een nieuwe MarTech-aanpak (MACH) en hielpen bij het selecteren van de juiste eCommerce-oplossingen en system integrator. De gekozen systemen (o.a. CommerceTools en MachComposer) werden na deze opdracht geïmplementeerd.
Squadra begeleidde Zeeman bij de selectie en implementatie van een geschikt PIM-systeem, Bluestone. Dankzij een uniform productdatamodel en geïntegreerde datastromen over alle systemen heen kreeg Zeemans herplatforming een krachtige basis.
Zeeman voerde een proof-of-concept uit voor AI producttekstgeneratie. Squadra’s PowerText.ai werd geselecteerd, vanwege de hoge bruikbaarheid en outputkwaliteit. Deze oplossing ondersteunt ook productafbeeldingen als input. Deze tool kan grote hoeveelheden SEO-geoptimaliseerde productomschrijvingen genereren in meerdere talen, wat zichtbaarheid in zoekmachines en conversieratio’s verbetert.
“Squadra speelde een cruciale rol in het verbeteren van het proces van product dataverrijking voor onze marketingcontent. Ze brachten een heldere visie, gebaseerd op hun uitgebreide ervaring in de retailmarkt, op het gebied van data, systemen en innovatie door middel van procesmatig denken en het gebruik van AI. Met hun begeleiding hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in productcontent en onze e-commerce mogelijkheden.” - Caroline van Turennout, Directeur Marketing & eCommerce bij Zeeman
Met de expertise van Squadra implementeerde Zeeman met succes een verenigd PIM-systeem dat aansluit bij de digitale strategie van het bedrijf. De oplossing heeft:
Deze verbeteringen resulteerden uiteindelijk in een nieuw design van de Zeeman website:
Zeeman en Squadra blijven samenwerken aan de doorontwikkeling van de PIM- en DAM-oplossing en verkennen geavanceerde AI-toepassingen, zoals AI-gegenereerde fashion- en lifestylebeelden, om de digitale marketing verder te versterken. Deze succesvolle samenwerking vormt een belangrijke mijlpaal in Zeemans digitale transformatie.
Ontgrendel het volledige potentieel van jouw productdata en digital assets.
Bij Squadra helpen we bedrijven zoals Zeeman om hun productinformatie te stroomlijnen, digital assets te optimaliseren en AI in te zetten voor slimmere marketing. Of je nu efficiëntie wil verbeteren, time-to-market wil versnellen of omnichannel-strategieën wil opschalen, onze experts staan klaar om je te ondersteunen.
Klaar om de volgende stap te zetten? Neem contact met ons op om te ontdekken hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen jouw productdata strategie te transformeren!