Cases
Vandaag de dag is Staples, actief in dertig Europese landen en nog twintig andere markten wereldwijd, de grootste speler in zijn sector. Naast kantoorartikelen streven ze ernaar hun klanten te ondersteunen bij het behalen van hun doelen. Dit houdt in dat ze een gebruiksvriendelijke webshop bieden, waar klanten eenvoudig productvarianten en alternatieven kunnen vinden. Met PowerRelate kunnen deze productrelaties automatisch worden vastgesteld, zodat handmatige arbeid tot een minimum wordt beperkt.
Staples biedt een breed scala aan kantoorartikelen en wil deze producten op een toegankelijke manier aan hun klanten presenteren. Klanten willen graag in één oogopslag de verschillende varianten van een product kunnen zien. Als een klant bijvoorbeeld op de productdetailpagina van een bureau kijkt, is het handig als daar ook een lijst staat met dezelfde bureaus in andere maten en kleuren.
Om deze functionaliteit te realiseren, is het essentieel dat de variantrelaties binnen het Product Informatie Management (PIM) systeem goed zijn geregistreerd. Het vastleggen van deze relaties is echter een tijdrovend handmatig proces. De uitdaging voor Staples was om een oplossing te vinden die het mogelijk maakt om deze productrelaties automatisch vast te leggen zonder veel handmatige input.
De geavanceerde AI-technieken in PowerRelate creëren automatisch clusters van vergelijkbare producten die elkaars varianten zijn. Voor elk cluster wordt tevens vastgesteld op welke kenmerken (zoals maat, kleur, type, enzovoort) variaties mogelijk zijn. De automatisch gegenereerde productrelaties worden ter validatie aangeboden in een beheerdersportaal aan Staples-medewerkers. Na goedkeuring kunnen de gerelateerde producten worden geëxporteerd naar het PIM-systeem om zo de verschillende e-commerceplatforms in de diverse landen van informatie te voorzien.