Cases
Sonepar is een onafhankelijk familiebedrijf met 145 dochterondernemingen in 48 landen en heeft wereldwijd een leidende positie in B2B-distributie van elektrische producten, oplossingen en gerelateerde diensten. Wereldwijd bedient Sonepar een miljoen klanten, met 48.000 medewerkers en 3.000 locaties.
Om de vindbaarheid van hun producten voor klanten te verbeteren, besloot Sonepar Duitsland een nieuwe website te lanceren met al hun producten (ongeveer 1 miljoen). Het is essentieel dat de producten herkenbaar zijn via zoekmachines zoals Google. Voor optimale resultaten moeten de producten voldoen aan diverse SEO-eisen, waarbij één van de belangrijkste vereisten is dat elke productbeschrijving uniek dient te zijn. Het handmatig creëren van aantrekkelijke en unieke beschrijvingen voor alle producten is echter complex en kost veel tijd, waardoor dit geen haalbare optie is. Daarom zocht Sonepar naar een slimme softwareoplossing die automatisch marketingteksten voor producten kan genereren op basis van productkenmerken.
Powertext.ai heeft een geavanceerd online platform ontwikkeld voor tekstgeneratie dat automatisch productbeschrijvingen aanmaakt op basis van productkenmerken. De resulterende beschrijvingen zijn uniek en kunnen in verschillende talen voor elk product worden geproduceerd. Deze productbeschrijvingen worden gecreëerd met behulp van sjablonen in combinatie met slimme Machine Learning-technologie. Voor iedere productcategorie is er een template met basisinformatie, alternatieve teksten, gebruiksvoorwaarden en prioriteiten. In het geval van Sonepar werd een hiërarchische productstructuur toegepast, zodat sjablonen voor verschillende productgroepen konden worden vastgesteld en de gegenereerde tekst voor producten afhankelijk was van teksten van hogere niveaus (bijvoorbeeld, producten in de categorie ‘Mobiele zaklampen’ erven teksten van de hoofdcategorie ‘Verlichtingsproducten’). Daarnaast wordt elke gegenereerde tekst voorzien van een ‘SEO-keyword’: een afgeleide woordencombinatie van productkenmerken die wordt opgenomen in zowel de productbeschrijvingen als in de titels van de productpagina’s, in de alt-teksten voor afbeeldingen, enzovoorts. Dit bevordert de vindbaarheid van de productpagina’s in Google. Een slim ‘shuffling’-algoritme zorgt ervoor dat voor elk product een unieke beschrijving wordt aangemaakt.
Dankzij de Powertext.ai-software kan Sonepar nu veel sneller zijn gehele productportfolio digitaliseren. Dit geldt voor zowel de populaire producten als voor minder vaak verkochte artikelen. Het resultaat is dat elk product nu een unieke beschrijving heeft, wat de vindbaarheid in de Google-zoekresultaten aanzienlijk vergemakkelijkt. Door de verbeterde zichtbaarheid blijken producten vaker gevonden en verkocht te worden. Vanwege dit succes is Sonepar nu ook bezig met de implementatie van powertext.ai in andere landen buiten Duitsland.