Cases
Schoeller Allibert is een toonaangevende producent van verpakkingsmaterialen, zoals kunststof kisten en pallets. Deze producten zijn beschikbaar in standaardformaten of kunnen op maat worden gemaakt. In de B2B-sector is het essentieel om het verkoopteam te voorzien van betrouwbare gegevens over concurrentieproducten.
Voor een helder inzicht in het aanbod van concurrenten is het noodzakelijk niet alleen de ruwe gegevens van hun websites te verzamelen, maar deze ook om te zetten naar de structuur van het interne PIM-systeem en te bepalen welke producten concurrerend zijn. Het scrapen van een website genereert veel ruwe data, waardoor het van cruciaal belang is om de hoeveelheid handmatige verwerking te minimaliseren. Bij het identificeren van concurrerende producten blijkt vaak dat er geen duidelijke correlaties zijn, omdat belangrijke kenmerken (zoals “geschikt voor voedsel”) op de website ontbreken.
De oplossing omvat drie stappen. Ten eerste is er een webscraper ontwikkeld die met enkele aanpassingen voor verschillende webwinkels kan worden ingezet. Deze scraper verzamelt 20 eigenschappen van elk product, inclusief een afbeelding.
De tweede stap is het omzetten van deze data naar het format van het interne PIM-systeem: de namen van de kenmerken worden geconverteerd, eenheden worden verwijderd en dimensies van de vorm lengte x breedte x hoogte worden omgezet naar aparte kolommen. Schoeller Allibert heeft deze conversie zelf uitgevoerd.
De derde stap betreft het identificeren van relevante concurrerende producten. Op basis van 19 kenmerken wordt een gelijkenismaatstaf vastgesteld. Producten die veel op elkaar lijken, krijgen een hoge score, terwijl producten die aanzienlijk verschillen een lage score ontvangen.
Een productexpert beoordeelt per item of de concurrent een vergelijkbaar product aanbiedt. Hiervoor is een interface ontwikkeld die producten rangschikt op basis van de gelijkenismaat en het mogelijk maakt om gericht te zoeken.
De interface voor het vinden van vergelijkbare producten is te zien in de bovenstaande afbeelding. Hier kunnen producten worden vergeleken en kan worden aangegeven of een product een “geverifieerde overeenkomst” heeft. Bovendien kunnen per match de kenmerken met elkaar worden vergeleken door op een match te klikken. De productinformatie van alle “geverifieerde overeenkomsten” kan in Excel-formaat worden gedownload.